Recensie Nerve

Online peer pressure

om 13:27

Een film over de gevaren van online voyeurisme, van de makers van de Catfish-documentaire over online misleiding. (Niet geheel onverwacht...) Het vernuftige Nerve weet met zo'n geweldig gevoel voor stijl zijn punt te maken over groepsdruk, identiteit en menselijke relaties in ons digitale tijdperk dat zelfs de overdreven manipulatieve laatste akte te vergeven valt.

Nerve

Players en watchers

Vee (Emma Roberts) is een typische high schooler die dankzij haar extraverte vriendin Syd verzeild raakt in een geheim online 'spel' genaamd Nerve: 'truth or dare, maar dan zonder de truth'. Je kunt deelnemen of toekijken. De deelnemers ('players') ontvangen via hun mobieltjes steeds gedurfder en gevaarlijker opdrachten van de kijkers ('watchers') en als ze deze binnen de tijdslimiet voltooien, krijgen ze geld (en het gevoel dat ze gewaardeerd worden). Bij haar eerste opdracht ontmoet Vee een andere player, Ian (Dave Franco). Samen beklimmen ze de Nerve-ladder tot de grote frustratie van Syd die baalt dat haar 'saaie' vriendin meer volgers heeft. Naarmate het dynamische duo dichterbij de top komt, treedt de sinistere kant van het spel steeds meer op de voorgrond.

Onweerstaanbaar

Nerve wil overduidelijk als waarschuwing dienen tegen de gevolgen van groepsdruk en anonimiteit in ons internettijdperk. Vee en de andere players worden door adrenaline meegesleurd in het verlangen de moeite waard te zijn in de ogen van anonieme anderen, de mensen die tegelijkertijd een kick krijgen wanneer hun geheime fantasieën uitgebeeld worden door de players. Dit maakt het overgrote deel van de film zo interessant. Je weet dat Vee eigenlijk op elk moment zou kunnen stoppen, maar tegelijkertijd laat je je net als Vee heel makkelijk meevoeren door alle audiovisuele stimuli en snap je ook waarom ze doorgaat. De film maakt hier ook optimaal gebruik van kleurrijke cinematografie en een overweldigende poppy soundtrack.

Jumping the shark

Wanneer Nerve steeds meer in een thriller verandert, implodeert de film. Nerve wil zo graag zijn punt maken over de sociale gevaren van ons digitale tijdperk, onze neiging naar geweld en leedvermaak dat de film hierin doorslaat. De filmmakers beseffen dat het verhaal een grandioze spannende finale moet hebben, maar maken daarmee de impliciete moraal van hun verhaal te expliciet. Ondanks de lachwekkende ongeloofwaardigheid van de laatste akte, is Nerve in ieder geval slim genoeg om de kijker niet 'medeplichtig' te maken aan de gevolgen van het spel, iets wat heel makkelijk had gekund gezien de nadruk op watchers.

De grote vraag blijft hoe we onze identiteit kunnen waarborgen tegen groepsdruk die anno nu nog naargeestiger is, omdat deze schuil gaat achter een muur van anonieme gebruikersnamen. Nerve is uiteindelijk veel te manipulatief om op deze vraagstukken serieus in te gaan. Toch weet Nerve zijn visie op menselijke relaties in onze digitale maatschappij met zoveel flair te laten zien, dat de film toch onweerstaanbaar wordt.

3.5 / 5

Trailer Nerve