Subtiele moderne western

Recensie Hell or High Water

Jorn Beuzekom
om 09:56

Met het prachtige landschap van het rurale Texas op de achtergrond tonen scenarist Taylor Sheridan en regisseur David Mackenzie een moderne western met een prachtig, komisch en rauw verhaal. Hell or High Water blinkt uit door buitengewoon goed acteerwerk, geweldige beelden en een uitstekende balans tussen humor en drama.

Hell or High Water

Stelen van de rijken

In Hell or High Water dreigen twee broers, Tanner (Ben Foster) en Toby (Chris Pine) de ranch van hun overleden moeder te verliezen door financiële problemen. Ze besluiten om samen filialen van Texas Midlands Bank te overvallen en hun schulden bij deze bank af te lossen met het geld dat ze er gestolen hebben. De bijna gepensioneerde Texas ranger Marcus (Jeff Bridges) wordt op de zaak gezet en deze initiëert een spannend kat-en-muisspel.

Komisch en kritisch

Het verhaal op zichzelf presenteert zich als een klassieke western: twee heldhaftige outlaws trotseren de gevestigde orde en de wet en worden op de voet gevolgd door de lokale politie. Het klinkt allemaal heel simpel. Wat het echter nog veel interessanter maakt is het feit dat Hell or High Water zich in het moderne Texas afspeelt en dat er fanatiek wordt gereflecteerd op de grote kloof tussen de grotendeels vergrijsde bevolking en de snelle bureaucratie van de banken. Hiermee toont de film, behalve geweldig entertainment, een stevige en actuele kritiek.

Sfeervol Texas

Het lijkt alsof deze kritiek voortkomt uit een grote voorliefde voor de setting van de film, want Mackenzie laat ons de natuur en de mensen van Texas zeer sfeervol en oprecht zien. Goed gekleurde landschapsshots, een sterke soundtrack van Nick Cave & Warren Ellis (zoals we van hen gewend zijn) en de sfeer makende americana- en countrymuziek zorgen ervoor dat de kijker affectie krijgt voor het authentieke Texas – en de banken die tegen deze authenticiteit ingaan verafschuwt. Op deze manier leven we mee met alle hoofdpersonages en is geen van hen onsympathiek: iedereen probeert gewoon zijn weg te vinden in het moderne Texas.

Veelzijdig en subtiel

Naast de doordachte maatschappijkritiek is er in Hell or High Water nog genoeg anders te waarderen. Het verhaal van de twee broers is zeer interessant, evenals dat van agent Marcus. Alle drie de personages worden vertegenwoordigd met geweldig acteerwerk; Jeff Bridges speelt de sterren van de hemel. Het script is komisch, vol met smakelijke dialogen en subtiele grappen, maar ook geeft Hell or High Water een ontroerend verhaal. Het is juist deze balans die Hell or High Water zo krachtig maakt.

Uiteindelijk krijgen we met Hell or High Water een film voorgeschoteld om echt van te genieten, die heftig valt maar tegelijkertijd onverwachts elementen van feel-good bevat. Af en toe verschuift de zojuist genoemde kritische toon echter wat naar de achtergrond en wordt er net iets te veel ingezoomd op de emotionele ontwikkeling van de personages. Maar dit ene minpuntje valt in het niet bij de kwaliteit van de gehele film. Hell or High Water klimt naar een geweldig hoogtepunt, en onderweg krijgt de kijker genoeg lekkers, zodat de film blijft boeien tot het einde.

4.5 / 5