Recensie Jack Reacher: Never Go Back

Jack is back

Pien van Breda
om 19:19

Het tweede deel van Jack Reacher is precies wat je verwacht na deel één. Een makkelijke actiefilm om te volgen met veel clichés, maar daarom wel lekker makkelijk om naar te kijken. Een totaal ander verhaal dan het eerste deel dus een vervolg is het lastig te noemen. Wel komen alle stoere dialogen, veel actie en achtervolgingen en de nodige romances weer terug in dit tweede deel.

Jack Reacher: Never Go Back

Eerste date

Never go back gaat over Jack Reacher (Tom Cruise) die bij toeval Major Susan Turner (Cobie Smulders) aan de telefoon krijgt. Vervolgens houden ze veel telefonisch contact en wil hij haar opzoeken om elkaar eindelijk in het echt te zien en op hun eerste date te gaan. Als hij aankomt op zijn vroegere militaire basis in Virginia, waar Turner nu werkt, blijkt dat Turner is gearresteerd. Jack gaat op zoek naar Turner om samen uit te zoeken wat er echt aan de hand is en om allebei hun namen te zuiveren.

Actie & clichés

Never go back is geregisseerd door Edward Zwick, die de focus duidelijk meer op de spanning en actie heeft gelegd dan op een boeiende verhaallijn. De film stikt namelijk van de achtervolgingen en vechtscènes. Het verhaal is verder niet heel interessant maar bestaat vooral uit clichés zoals de romance met partner in crime Turner, een rebelse tiener, een eindgevecht waar je vanaf het begin al naar uitkijkt en natuurlijk een emotieloze bad guy in het zwart gekleed die overal opduikt.

De stoere man

Het acteerwerk van Tom Cruise is zoals je gewend bent. Hij doet wat hij moet doen, maar het is verder niet heel interessant. Soms komt het acteerwerk een beetje ongeloofwaardig over door vechtscènes waarbij hij al snel vijf mannen in één minuut vloert. Daarnaast wekt Jack Reacher een nogal arrogante indruk door de net iets te heldhaftige en ‘stoere’ dialogen.

Harde klappen

Het camerawerk daarentegen is uitstekend. Strakke beelden en de achtervolgingen worden zo gefilmd dat je er echt in zit. De vechtscènes zijn misschien wel voorspelbaar, maar door de special effects zijn ze erg gaaf om naar te kijken en komen sommige klappen extra hard aan. De locaties die gefilmd worden zijn af en toe echter té set-achtig waardoor je een beetje uit de film gehaald wordt.

Twee dames voor Jack

De film krijgt een leuke twist door de tweede dame. Namelijk de rebelse tiener Samantha (Danika Yarosh) waar Jack Reacher een bijzondere band gedurende de gebeurtenissen mee opbouwt. Een absolute toevoeging die elke keer weer vragen blijft oproepen.

Een niet heel bijzondere film, maar prima voor een avondje op de bank niet nadenken. Actie wordt afgewisseld met de nodige humor die ook wel nodig is om de gehele twee uur je aandacht erbij te houden.

2.5 / 5

Trailer Jack Reacher: Never Go Back