Het origineel is niet altijd beter

Recensie Ouija: Origin of Evil

Maaike Tol
om 11:58

Ondanks het floppen van voorganger Ouija (2014) durfde het productieteam een nieuwe poging aan. Voor deze prequel vroegen ze ervaren horrorregisseur Mike Flanagan, en zijn visie op de legende achter het mystieke bord pakte een stuk beter uit. Geen goedkope tienerplatheid dit keer, maar uitgediepte personages die logisch handelen.

Ouija: Origin of Evil

Origin of evil

Los Angeles, 1967. Weduwe Alice Zander (Elizabeth Reaser) verdient de kost als medium om in levensonderhoud te voorzien voor zichzelf en haar twee dochters Lina (Annalise Basso) en Doris (Lulu Wilson). Sinds de dood van haar man worstelt ze om het hoofd boven water te houden, en wanneer het bordspel Ouija uitkomt besluit ze het als rekwisiet te gebruiken tijdens haar sessies. Echt serieus neemt huize Zander de mogelijkheid tot contact met de geestenwereld niet; het spel is slechts een van de vele trucage-effecten. De tienjarige Doris ontdekt echter dat ze via het bord een direct lijntje met het hiernamaals heeft, en plotseling is ze een waarachtig medium dat zelfs met haar overleden vader kan communiceren. De aanvankelijke vreugde om deze hereniging leidt ertoe dat de sinistere kanten van Doris’ nieuwe kracht opzij worden geschoven, waardoor een donkere gedaante de kans krijgt om zich vanuit de periferie steeds meer naar haar toe te bewegen.

Geen standaard horror

Amerikaanse regisseur Mike Flanagan is niet van de standaard horror. Als helft van een schrijversduo dat hij vormt met Jeff Howard schreef hij eerder Oculus (2013) en Before I Wake (2016), die hij beiden zelf regisseerde. Voor de opbouw van Ouija: Origin of Evil lieten Flanagan en Howard zich inspireren door The Exorcist (1973), die een uitgebreide situatie- en karakterschets neerzet voor het bovennatuurlijke element het overneemt. De Ouija-prequel neemt eveneens de tijd om het gezin Zander relateerbaar neer te zetten in het tijdsbeeld van de jaren zestig – in tegenstelling tot zijn voorganger, waarin de tieners nagenoeg inwisselbaar zijn.

Horrorveteranen

Reasers Alice heeft het zwaar als de liefhebbende moeder van een sinister meisje. De jonge Lulu Wilson is een talent met ervaring; het engelachtige meisje speelde eerder in Deliver us from Evil (2014) en in het aankomende Annabelle 2 (2017). Basso werkte eerder met Flanagan in Oculus en zet ook nu weer een sterke rol neer. Wat de film extra cachet geeft, is de casting van gerenommeerde bewegingsartiest Doug Jones, het bekendst van zijn rol als Fauno en het bleke monster uit Pan’s Labyrinth (2006), die de rol van nachtmerrie in de duisternis op zich neemt.

Afgeraffeld einde

Flanagan speelt graag met conventies en wat een horrorpubliek verwacht. Dit betekent niet dat je veilig bent voor plotselinge schrikeffecten, maar wel dat ze wat vernuftiger ingezet worden. Olijke knipogen naar het genre worden links en rechts uitgedeeld. De grootste uitdaging die Ouija: Origin of Evil vormde voor het nieuwe team was uiteraard de continuïteit die moest bestaan met de vorige film. Wie die heeft gezien, weet al hoe deze moet eindigen. Dat het creëren van balans tussen een nieuw verhaal en het oude lastig blijkt, spreekt uit het afgeraffelde einde dat niet goed aansluit op de sluipende spanning van de eerste twee aktes. Daar verliest de film kracht op, maar al met al is het een ruimte verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

3.5 / 5