Recensie Doctor Strange

Marvels magische mix

Erwin Mendes
om 12:04

De nieuwste film in de Marvel-reeks voegt wederom een comicbook-personage toe aan het filmuniversum. Ondanks dat Marvel zich aan een formule houdt die we al een paar keer eerder hebben gezien, is dit wel een formule met een winnende inhoud.

Doctor Strange

Doctor

Benedict Cumberbatch speelt de hoofdrol als Doctor Stephen Strange, een briljante en arrogante hersenchirurg die geobsedeerd is met zijn werk. Samen met zijn collega Christine Palmer (Rachel McAdams) verricht hij wonderen in de medische wereld. Maar door een heftig auto-ongeluk dat Strange ternauwernood overleeft, worden zijn handen verbrijzeld en is hij niet meer in staat zijn werk voort te zetten. Zo geobsedeerd als hij was door zijn werk is hij nu gefixeerd op het zoeken naar een geneesmiddel. Dit leidt hem naar een magische wereld in Nepal waar de eens zo cynische Doctor geheimen van de mystieke wereld zal leren van de magiër The Ancient One (Tilda Swinton)

Op het lijf geschreven

Cumberbatch is perfect gecast als Stephen Strange. Naast zijn passend uiterlijk helpt het ook dat we hem al associëren met zijn rol als de briljante Sherlock Holmes uit de Britse tv-serie Sherlock. Strange is een personage met een mankement die nog veel te leren heeft. Een beetje zoals Tony Stark in de Iron Man-films. Dit maakt hem een driedimensionaal personage en met de charmes van Cumberbatch is dit wederom een welkom figuur in het Marvel-universum. Jammer genoeg krijgt niet iedereen dezelfde aandacht. Mads Mikkelsens personage Kaecilius is een goede bad guy maar wordt niet zo goed uitgediept als Strange. Hetzelfde geldt voor Chiwetel Ejiofor die de magiër Mordo speelt. Een heel klein beetje jammer voor acteurs van dit kaliber maar gelukkig kunnen zij met weinig heel veel doen.

Formule

Omdat dit een origineverhaal is zijn de vergelijkingen met andere Marvel-films snel gemaakt. Het is duidelijk dat ze een formule aanhouden die tot nu toe altijd heeft gewerkt bij het introduceren van een nieuw personage. Verhaaltechnisch is dit niets vernieuwend en lijkt Doctor Strange in grote lijnen erg veel op bijvoorbeeld Iron Man of Ant Man. Maar Marvel Studios is zó goed in wat zij doen dat deze wederkerende elementen absoluut niet storen. Een van deze welkome elementen is humor. Deze is volop aanwezig in Doctor Strange en zorgt zeker voor de nodige lachmomenten die de Marvelfilms zo leuk maken.

Holy shit

Bij een personage als Doctor Strange hoort magie en mystiek. Ook op dit gebied weet Marvel zichzelf te overtreffen met geweldige special effects. Er komen adembenemende momenten in de film voor die we als kijker nog nooit hebben gezien. Dit is zonder twijfel Marvels meest visueel indrukwekkende film en misschien wel in het hele genre. Vooral een scène waarin Strange voor het eerst de andere dimensies te zien krijgt is schitterend om te zien.

Doctor Strange is een zeer welkome toevoeging aan het Marvel-universum en hoewel de film een oude formule eropna houdt zijn er genoeg verrassende elementen die de film tot een hoger niveau tillen. Zeker zien in IMAX 3D!

4.5 / 5

Trailer Doctor Strange