Recensie The Big Wedding

Oudgedienden draven op voor The Big Wedding

Lotte Mol
om 14:10

De schrijver van The Bucket List, Justin Zackham, probeert het succes te evenaren door bij The Big Wedding ook een aantal oudgedienden te laten opdraven. De film is losjes gebaseerd op de Franse film, Mon Frère se Marie uit 2006. Zackham ging als schrijver en regisseur aan de slag bij The Big Wedding. De all-star cast doet zijn best, en er kan gelachen worden, maar volledig getrainde lachspieren zal je niet hebben bij het verlaten van de bioscoop.

The Big Wedding

Goedgelovig

Missy (Amanda Seyfried, Les Miserables) en Alejandro (Ben Barnes, The Chronicles of Narnia) gaan trouwen. Alejandro is geadopteerd door Don (Robert De Niro, Silver Linings Playbook) en Ellie (Diane Keaton, Morning Glory) die inmiddels gescheiden zijn omdat Don er met de beste vriendin van Ellie vandoor ging. Voor het huwelijk nodigt Alejandro zijn biologische moeder uit die zwaar gelovig is en vindt dat scheiden een zonde is. Er wordt besloten dat Don en Ellie een weekend zich als een echtpaar moeten voordoen, met alle gevolgen van dien.

In de biechtstoel

Hoewel het begint met een "kleine" leugen, besluit iedereen dat dit het startsein is om de biecht te openen. De ene confession volgt de andere op, en het beste (of meest opmerkelijke en ongeloofwaardige) wordt bewaard voor de dag van de bruiloft. Wat volgt is een ratjetoe met een steiger in het water, een felgekleurde kamerjas, meerdere onnodige heart-to-heart-gesprekken en herenigingen, een aanzoek, een ontmaagding, en wat rake klappen. Too much? Ja zeker.

Casting

De plaatselijke priester wordt vertolkt door een andere oudgediende, Robin Williams (Night At The Museum). Daar waar hij meestal over-acteert tot het irritante toe, weet hij in deze bijrol het niveau van humor goed op te krikken. Maar de rol doet erg veel denken aan die hij speelde in License To Wed (2007). De keuze voor Alejandro is op z’n minst opvallend te noemen. Ben Barnes moet een Colombiaan voorstellen. Maar met zijn Engelse accent en te gemaakte bruine teint, lijkt het eerder alsof hij te lang onder de zonnebank heeft gelegen. Ze hadden beter voor een acteur kunnen kiezen met daadwerkelijke Zuid-Amerikaanse roots.

Oneliners

Het zijn de oneliners en (grove) grappen die van The Big Wedding een prima wegkijker maken. Een hoogstaand staaltje acteer- en regiewerk wordt het helaas nooit. Verhaallijnen gaan soms onnodig de diepte in en dat terwijl sommige castleden te veel op de oppervlakte blijven. Daarbij gebeurt in de laatste tien minuten zo veel dat je als kijker bijna vergeet waar het allemaal mee begon; de leugen voor de biologische moeder van Alejandro. Ook erg jammer dat er als slot song wordt gekozen voor Michael Bublé. Dat moet toch minder cliché kunnen?

2.5 / 5

Trailer The Big Wedding