Onbekend zal het blijven

Recensie Complete Unknown

Jorn Beuzekom
om 09:29

Joshua Marstons Complete Unknown presenteert een zeer interessant concept, dat zich echter verbergt onder een veel minder interessant plot. Met deze teleurstellende keuze voor vertelling, blijft Complete Unknown eigenlijk steeds een beetje te lief, en uiteindelijk is het een onbevredigende film met hier en daar een vluchtige blik naar wat echt belangrijk zou moeten zijn in het plot.

Complete Unknown

Complete Unknown opent met een collage van verschillende shots en korte scènes, waarin Alice Manning (Rachel Weisz) te zien is in steeds een ander leven, als een ander persoon, op andere plekken. De film draait echter niet zozeer om Alice, een vrouw die onder het mom van extreem escapisme al zeven keer haar identiteit heeft veranderd, maar om haar jeugdliefde Tom (Michael Shannon). Tom staat op het punt een succes te bereiken met zijn baan, maar wanneer zijn vrouw een kans krijgt voor een opleiding in een andere staat, moet hij kiezen tussen zijn eigen succes of dat van zijn vrouw. Dan komt de lang verloren Alice op zijn verjaardagsfeest, en zij biedt hem nieuwe kansen.

Lui en geforceerd

Na de spannende eerste scène kabbelt Complete Unknown verder op een redelijk goed niveau. Het lijkt een gewaagde film te worden die zich gaat afspelen tijdens één avond in één ruimte, maar het hopen op een claustrofobisch feestje á la Festen wordt niet beloond. De makers lijken te vluchten voor uitdaging, en verplaatsen de personages naar een dansfeest buitenshuis, vervolgens naar de straat en dan naar een appartement van een oud koppel (gespeeld door Kathy Bates en Danny Glover), een tweetal dat tergend kunstmatig in het verhaal wordt gezet. Alles wijst erop dat de mensen achter Complete Unknown eigenlijk te lui waren om een mooie film neer te zetten. Het verhaal zelf is niet sterk genoeg om het de hele film uit te houden, en daarom lijken de schrijvers steeds meer gedwongen de climax uit te stellen met onrealistische acties van de hoofdpersonages. Het mysterie van Alice’ levenskeuzes, dat het plot van Complete Unknown staande zou moeten houden, blijft aanwezig, maar voelt zo geforceerd aan dat de ontknoping er aan het eind niet zo veel meer toe doet.

Prima, maar niet geweldig

Het camerawerk, de soundtrack en het acteerwerk zijn allemaal van een degelijke kwaliteit, maar nergens valt één van deze dingen echt op. De camera lijkt wat terughoudend en de cinematografie is met simpele close-ups en voorspelbare montage weinig memorabel, alhoewel de belichting op de achtergrond af en toe mooi geaccentueerd wordt. De muziek dient meestal eerder als een plaatsaanduiding in plaats van dat het een middel voor de suspense is, terwijl Complete Unknown soms een deuntje lijkt te missen.

Complete Unknown had de potentie om een onderhoudende film te worden. Met een duo als Weisz en Shannon, die zich in het verleden van hun goede kanten hebben laten zien, en een interessant concept als Alice’ escapisme had het zelfs heel goed kunnen worden, maar door luiheid of smakeloosheid van de makers komt het over als een lege film die niet in staat om overtuigend zijn eigen plot te dragen. Met een plot dat weinig voorstelt en het mysterie zonder uiteindelijke duiding was Complete Unknown veel beter af geweest als korte film.

2.5 / 5