Shadows of the past

Recensie Nocturnal Animals

om 09:03

Modeontwerper Tom Ford brak in 2009 door als regisseur met zijn gevoelige drama A Single Man, over een homoseksuele docent die het dagelijks leven probeert te doorstaan na het plotse overlijden van zijn partner. Het heeft jaren geduurd, maar Fords tweede film is gearriveerd, Nocturnal Animals, een intrigerende mix van A Single Man en een revenge thriller.

Nocturnal Animals

Gewelddadig manuscript

Susan (Amy Adams) is de eigenares van een succesvolle kunstgalerie, is getrouwd en woont in een luxe villa in Los Angeles. Klinkt goed, toch? Maar Susan is eigenlijk diep ongelukkig. Haar man gaat vreemd (natuurlijk tijdens zijn vele 'zakenreisjes'), ze zijn eigenlijk blut en haar villa is zo'n typisch modern, strak huis dat eerder geschikt lijkt voor kunstobjecten dan mensen van vlees en bloed. Dan krijgt ze ineens per post het manuscript opgestuurd van haar ex Edward (Jake Gyllenhaal) die ze al 19 jaar niet heeft gezien. Ze begint te lezen en ontdekt tot haar afgrijzen dat het verhaal extreem gewelddadig is. In het manuscript leest ze dat vader Tom (Gyllenhaal) en zijn vrouw en tienerdochter 's avonds van de weg worden gereden door een stel rednecks die er uiteindelijk met zijn gezin vandoor gaan. Het verhaal is één gigantische Funny Games-achtige nachtmerrie die uiteindelijk tot een langdurig politieonderzoek leidt onder leiding van tragikomische rechercheur Andes (briljante rol van Michael Shannon).

Puzzelstukjes en flashbacks

Door de gewelddadige aard van het verhaal vermoedt Susan dat Edward indirect wraak op haar wil nemen vanwege een ongenoemd leed dat hem is aangedaan. Maar toch kan ze het boek niet links laten liggen. Ze leest door en denkt terug aan de cruciale fases in haar relatie met Edward. Regisseur Ford knipt op knappe wijze tussen deze flashbacks, Susans hedendaags leven en Edwards boek en benadrukt de visuele gelijkenissen. Het afbrokkelen van Susans en Edwards relatie wordt steeds helderder en kleine details in de flashbacks zien we terug in Edwards boek: de kleur van een bank, een specifiek woord. Edward heeft prangende details die hem zijn bijgebleven verwerkt in zijn boek. Hoe de puzzelstukjes langzaamaan op hun plaats vallen, maakt Nocturnal Animals tot zo'n spannend opgebouwd mysterie.

Knipoog

Iemand met zo'n oog voor stijl als regisseur Ford loopt het risico dat zijn films meer bezig zijn met stijl dan verhaal, style over substance. Ford weet dit gelukkig te vermijden alleen al omdat Edwards manuscript over Tom en het politieonderzoek zo actiegericht zijn. De scènes uit Susans dagelijks leven zijn het enige echte minpunt. Deze zijn statisch en benadrukken (natuurlijk) haar steriele leven, maar zitten ook vol met ironische knipogen van modeontwerper Ford naar de oppervlakkige mode-industrie. Ondanks een aantal goede grappen zijn die eigenlijk overbodig, want we snappen vanaf moment één al dat haar modieuze leven een illusie is.

Nocturnal Animals is waarschijnlijk te actiegericht om werkelijk diep in te kunnen gaan op de complexiteit van liefde en relaties. Tegelijkertijd is het spannende mysterie juist de reden waarom de film zo intrigerend blijft. Na zo'n stijlvolle tweede film is het maar hopen dat we niet weer zeven jaar hoeven te wachten op de volgende Ford-film.

4 / 5