Vernieuwend teruggrijpen

Recensie Neruda

Jorn Beuzekom
om 09:59

Een biopic over de dichter Pablo Neruda, die na de Tweede Wereldoorlog met zijn communistische opvattingen het Chileense regime ondermijnde en een voortvluchtige werd; de makers van de film Neruda voelden er weinig voor. Regisseur Pablo Larraín noemt de film in een interview een 'Nerudiaanse film', in plaats van een film over Neruda. Het resultaat is een prachtige, intelligente en zelfbewuste film. Het is niet alleen een hommage aan de dichter, maar ook een slim onderzoek naar de paradoxen van fictie.

Neruda

Strijd om het verhaal

Behalve dat Neruda een alternatieve vertelling van de gebeurtenissen van Don Pablo’s ballingschap biedt, krijgt de kijker ook een kijk in het personage van Neruda’s tegenspeler, de inspecteur die hem op de hielen zit. We zien in de film niet alleen een fysieke strijd tussen inspecteur Oscar Peluchonneau en Pablo Neruda, maar de mannen vechten ook om hun plaats in het verhaal. Ze bouwen beiden hun eigen legende en zien zichzelf als de hoofdpersoon en schepper. Dit soort zelfbewustzijn blijkt één van de belangrijkste thema’s van Neruda. Óscar Peluchonneau laat gedurende de hele film een voice-over horen, en reageert zelfs in scènes waarin hij niet hoort op dialogen van andere personages.

Modern antiquariaat Neruda

Pablo Larraín en cinematograaf Sergio Armstrong zetten niet alleen met kostuum en decor dit verhaal in zijn historische context, maar vooral met cinematografie. Neruda toont steeds een zeer klassiek analoog kleurenpalet dat doet denken aan films uit de jaren 60 en 70. Als personages in een auto rijden, zien we op de achtergrond een projectie van de omgeving, een techniek die al tijden uit de mode is en in Neruda zelfs opzettelijk slordig toegepast is, maar juist daarom erg goed past in de stijl van de film en het authentieke gevoel van decennia-oude cinema uitstekend nabootst. Tegelijkertijd wordt deze klassieke sfeer sterk ondermijnd door een aantal surreële en absurde filmtechnieken. Eén daarvan is de eerdergenoemde alwetende voice-over van één van de personages, maar daarnaast zien we tijdens dialogen de personages tussen elk shot op een andere locatie met elkaar praten; eerst staan Peluchonneau en de Chileense president bijvoorbeeld in het midden van de kamer, en in dezelfde zin zijn ze plotseling verplaatst naar de deuropening.

Noir-western

Er is geen moment dat verveelt in deze fictieve biografie. De personages van Neruda en inspecteur Peluchonneau blijven interessant; realistisch genoeg voor medeleven en karikaturaal genoeg om te bespotten. Neruda is ook niet in één genre te beschrijven: de film buigt van komisch drama, langs klassieke film-noir, op moedige en onverwachte wijze naar western; van heerlijke simpele humor naar schijnbaar belangrijke emotionele conversaties tot ijskoud geweld.

Neruda is een vernieuwende en vervreemdende film die je niet snel vergeet. Met zijn intelligentie, surreële tendensen en duidelijke creativiteit wordt Neruda een eindeloos vermakelijke, interessante film, en één van de fijnste films van dit jaar.

4.5 / 5