Hoog feelgoodgehalte in stad vol zingende dieren

Recensie Sing

om 09:45

Meer dan vijfentachtig tracks van bekende artiesten, een stad vol geanimeerde dieren en een indrukwekkende sterrencast. Illumination Entertainment (Despicable Me, Minions) pakt deze kerst flink uit met Sing. Een weinig origineel project, maar wel een te verwachten crowd pleaser.

Sing

De ideeën lijken een beetje op voor de grote animatie-releases. Eerder dit jaar kwam Disney immers al met Zootopia, een film die zich ook afspeelde in een stad vol geanimeerde dieren. Sing neemt dat concept over, maar voegt er wel een belangrijk element aan toe: muziek.

Sterrencast

De hoofdpersoon in het verhaal is Buster Moon (Matthew McConaughey), een organisatorisch ingestelde koala die zijn best moet doen om een van zijn vader geërfd theater draaiende te houden. Om inkomsten en aandacht te genereren organiseert Buster samen met zijn trouwe rechterhand (John C. Reilly) een zangwedstrijd. Door een wat knullige typfout komt op het affiche echter geen beloning van 1000, maar van 100.000 dollar te staan. Direct zijn alle dieren in rep en roer. De 3D-camera beweegt zich rap door de stad, op zoek naar ontwakend zangtalent. We maken kennis met de hoofdrolspelers van Sing, stuk voor stuk getypecast en voorzien van specifieke eigenschappen.

Zo is er Mike (Seth MacFarlane), een zelfzuchtige muis wiens stem overduidelijk gemodelleerd is naar Frank Sinatra. Taron Egerton speelt een jonge gorilla die verstrikt zit in de criminele escapades van zijn vader (Peter Serafinowicz), maar droomt van een muzikale carrière. Ash (Scarlett Johansson) is een stekelvarken dat van punk houdt maar tussendoor zelf ook liedjes schrijft, Tori Kelly speelt een schuchtere olifant met een gouden stem, en Rosita (Reese Witherspoon) gaat gebukt onder de verzorging van maar liefst vijftien jonge biggetjes. En dat bonte gezelschap komt, samen met nog veel meer excentriekelingen, opdraven bij de auditieronde die Buster Moon organiseert..

Rise and Fall

De auditieronde staat direct garant voor het vermakelijkste stuk van de film. De combinatie van humor, typetjes en muziek werkt, en zorgt voor warm amusement dat met name de jongste doelgroep zal kunnen bekoren. Als dat effect langzaam uitwerkt, worden de tekortkomingen van Sing echter al snel zichtbaar. Dat de film toewerkt naar een apotheose waarin de sterren zich van hun beste kant laten zien, is al snel duidelijk. Toch zag regisseur Garth Jennings (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) zich genoodzaakt nog een crisis in het plot te verwerken. Een hoofdrol is daarbinnen weggelegd voor Buster Moon, die moet zien te voorkomen dat hij alles verliest vóór het grote moment van de eindvoorstelling is aangebroken.

Amusement overheerst

Sing trakteert de kijker op een overdosis aan bekende liedjes, en mikt overduidelijk op het overheersende feelgoodgehalte. Met de amusementswaarde zit het dus wel goed, maar als je verder kijkt, stuit je al vrij snel op het clichématige plot en het gebrek aan originaliteit. Wie regisseur Jennings vergeeft dat hij die elementen onder een warme deken van humor en muziek verbergt, zal zich met Sing uitstekend kunnen vermaken.

2.5 / 5