Schei nou toch eens uit

Recensie Kappen!

Josta Tessers
om 06:45

De kerstvakantie komt eraan en dus heeft de jeugd genoeg tijd om eens een bezoekje te brengen aan de bioscoop. Prachtige timing dus om de film Kappen! uit te brengen: tienerdilemma’s, liefde en vriendschap staan centraal in de nieuwe Carry Slee-verfilming van regisseur Tessa Schram. Volop voer voor de hongerige jongeren.

Kappen!

Friends 4 life

Kappen! is alweer de zevende verfilming van succesvol schrijfster Carry Slee. Met haar boeken spreekt ze een groot deel van de jeugd aan, door vaak herkenbare, alledaagse maar soms ook extreme situaties te beschrijven. Dat vertaalt zich goed naar het grote witte doek: ondere andere voorgangers Spijt!, Pijnstillers en Afblijven bleken een succes. In Kappen! draait het voornamelijk om Sander (Tonko Bossen) en zijn voetballende vriendengroepje, bestaande uit Chris (Joes Brauers) en Maarten (Timo Wils). Van kleins af aan zijn zij al bevriend, maar dat dreigt stuk te lopen als de gewelddadige Emiel (Tobias Kersloot) zich erbij aansluit. Daardoor valt er uiteindelijk een onschuldig slachtoffer, waar Sander de schuld van krijgt. Sander moet een manier zien te vinden om zijn onschuld te bewijzen. Een verhaal dat zich richt op middelbare scholieren zou natuurlijk niet compleet zijn zonder liefde eraan toe te voegen: Sander heeft ook nog eens een oogje op klasgenootje Indra (Bente Fokkens), die zich daar natuurlijk totaal niet van bewust is! Drama, drama.. Kan Sander zich hieruit redden?

Hé, ik hier?

Kappen! heeft alle ingrediënten om te scoren (wat grappig, want ze voetballen). Actuele problemen zijn altijd de rode draad bij deze Carry Slee-verhalen. Het was actueel toen Kappen! als boek uitkwam (1999) en dat is het nog steeds. Vriendschap en liefde, in iedere vorm, het blijft bestaan. Het lijkt misschien een makkelijke keuze om deze constante factoren aan te snijden, maar maakt het uit? Het is een succesvolle formule. Leeftijdsgenoten van de personages zien zichzelf terug en dat is voor de film het doel (wat grappig, want ze voetballen). De cast is jong met korte cv’s: een rol hier en daar, de ene wat succesvoller dan de ander: Kappen! lijkt voor veel van hen een grote eerste stap te zijn. Niets van het acteerwerk is storend, maar ook niet heel erg goed, in het bijzonder de rol van Indra. Het meisje loopt 99 procent van de film met dezelfde, zielige uitdrukking op haar gezicht en slaagt er met vlag en wimpel in je het bloed onder de nagels vandaan te halen. Menig asielhond lijkt gelukkiger dan deze dame. Deze vertolking had veel interessanter gekund: op deze manier vraag je je af of Sander wel smaak heeft. De fervente filmkenner zal verder genoeg aan te merken hebben op deze film, maar voor de doelgroep lijken er verder geen problemen in het vooruitzicht.

Uit den ouden doosch

Kappen! richt zich op een hele nieuwe generatie. Als toenmalig lid van de doelgroep van het boek, kan ik zeggen dat deze verfilming niet geschikt is voor de lezers uit 1999. Wij zijn gewoon te oud om deze film te waarderen. Wij zien de fouten, de simpelheid en het feit dat het gewoonweg geen goede film is. De lezers van toen moeten het deze kerst doen met al het ander leuks dat de bioscoop te bieden heeft. De jeugd van nu zal hier heerlijk van genieten.

2.5 / 5