Recensie Ballerina

Dromen worden werkelijkheid

animatie / fantasy
89 minuten (1u29m)
Kijkwijzer AL

Zoë Heijke
om 12:11

Wat wil je later worden? Als kind droomde je misschien van een leven als prinses, brandweerman, profvoetballer, muzikant of dokter. Het elfjarige weesmeisje Félicie heeft ook zo’n droom en doet er alles aan om deze te verwezenlijken. Zij wil balletdanseres worden bij de Opéra in Parijs.

Ballerina

Al van kleins af aan wordt Félicie (Pip Pellens) onverklaarbaar aangetrokken tot ballet. Voor de leiding van het weeshuis zijn haar energieke bewegingen een bron van frustratie. Samen met haar beste vriend Victor (Buddy Vedder), die graag de allergrootste uitvinder van de wereld wil worden, vliegt ze op een dag – letterlijk – haar droom achterna. De zelfgemaakte vliegconstructie van Victor zorgt voor een spectaculaire ontsnapping uit het weeshuis, waarna de twee vrienden zonder enkele cent op zak afreizen naar de Franse hoofdstad. Daar ontmoet Félicie de mysterieuze schoonmaakster Odette (Igone de Jongh), die haar leert dat niet alleen talent en doorzettingsvermogen, maar ook passie belangrijk is voor een carrière als balletdanseres.

Nostalgie

Het verhaal speelt zich af in Parijs in het jaar 1884 en dat maakt de Frans-Canadese film juist zo aantrekkelijk. Het is de eerste animatiefilm van Quad Productions, de makers van onder andere het komische drama Intouchables, en bevat diverse aanwijzingen naar die tijd: van de voltooiing van het Vrijheidsbeeld tot de bouw van de Eiffeltoren. De nostalgische animatie van de stad zorgt voor een goed inlevingsvermogen en geeft de jonge kijker een korte les Franse geschiedenis.

Realistisch

Zoals de titel misschien al doet vermoeden bevat de film veel dansscènes. Hoewel de personages bestaan uit animatiefiguren, zien de danspasjes er zeer realistisch uit. Dit komt doordat regisseurs Eric Summer en Eric Warin hebben gekozen voor de motion capture techniek die de bewegingen van de twee balletdansers Aurélie Dupont en Jeremie Belingard heeft vastgelegd. De film is in 3D te bewonderen, maar eigenlijk is dit overbodig. Het effect voegt vrijwel niets toe en zorgt alleen maar voor meer irritatie naar die plastic 3D-bril.

Stemmencast

Naast de veelbelovende techniek is het thema dans ook terug te zien in de Nederlandse stemmencast. De cast bevat een aantal opmerkelijke danstalenten van het programma Dance, Dance, Dance: Pip Pellens, Pim Wessels, Buddy Vedder en Robin Martens vormen samen met Igone de Jongh, de eerste soliste van Het Nationale Ballet en jurylid bij het dansprogramma, de hoofdpersonages van de film. Vooral de stemmen van De Jongh en Pellens passen perfect bij de karakters van hun personages en zorgen voor de juiste balans. De enerzijds kalme, maar duidelijke intonatie van De Jongh en anderzijds de karakteristieke energie van Pellens, zoals we die kennen van onder andere haar optredens in het programma Dance, Dance, Dance, vormen samen een goed team.

Ondanks dat de makers flink hun best hebben gedaan om het nostalgische Parijs en de dansbewegingen er zo realistisch mogelijk uit te laten zien, overheerst het sprookjesgevoel. Ook is het plot redelijk voorspelbaar en af en toe lijkt het verhaal sprekend veel op het welbekende sprookje Assepoester. Zodoende is Ballerina een echte familiefilm en leert de film ons om, ondanks de dieptepunten, nooit onze dromen op te geven.

3 / 5

Trailer Ballerina