Woestijnzand en luchtbombardementen

Recensie Allied

om 16:33

Regisseur Robert Zemeckis (onder andere Forrest Gump) wilde al langer een film maken die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog en komt nu met de romantische spionagethriller Allied. Duidelijk geïnspireerd door de film Casablanca probeert hij ook een klassieker in dit genre te maken. Maar het is de vraag of hem dit is gelukt.

Allied

Tijdens een missie in 1942 in Marokko ontmoet de Canadese geheim agent Max Vatan (Brad Pitt) de Franse verzetsstrijder Marianne Beauséjour (Marion Cotillard). Als ze tegen de verhoudingen in de missie overleven besluit Max Marianne te vragen met hem mee terug te gaan naar Londen en met hem te trouwen. In Londen lijkt het stel tussen alle bombardementen van de Duitsers door een gelukkig bestaan op te bouwen. Totdat Max op een dag bij de Britse geheime dienst wordt geroepen. Er wordt hem verteld dat ze Marianne verdenken een Duitse spion te zijn. Vanaf dat moment begint een race tegen de klok waarin Max wil bewijzen dat ze ernaast zitten.

Goede spanningsopbouw

Cotillard en Pitt leveren prima acteerprestaties en zijn geloofwaardig als koppel. Zelfs zo geloofwaardig dat men dacht dat deze film wellicht een reden was voor de break-up tussen Pitt en Angelina Jolie. De film lijkt per deel in verschillende genres te kunnen worden opgedeeld. In het eerste deel van de film staat de actie centraal gevolgd door de romantiek. In de tweede helft van de film slaat de sfeer om en komen we in een echte thriller terecht met de bekende spanning en vragen. Is ze een Duitse spion of niet? Deze afwisseling in de verhaallijn zorgt voor een goede spanningsopbouw. Af en toe zijn de scènes echter net even te veel over de top (bevalling op straat tijdens luchtaanvallen, een neerstortend vliegtuig tijdens een feest) en dat is zonde, want de film heeft dit verder niet nodig.

Zintuigen

Zemeckis lijkt in deze film onze zintuigen extra te willen prikkelen. Waar Casablanca een prachtige kleurrijke stad is vol met licht en vrolijke mensen geeft de sfeer in Londen al veel weg van de verandering in het verhaal. Grijs en donker vol met zandzakken ter bescherming en in de avond komt het meeste licht vooral van schoten van het luchtafweer van de stad. Zoals bij de meeste films van Zemeckis levert Alan Silvestri voor deze film weer een prima soundtrack af. Maar naast deze soundtrack heeft de regisseur ervoor gekozen ook de geluidseffecten extra op te lichten. Van een zandstorm waarbij de hoofdrolspelers in een auto zitten tot het geluid van de regen. De geluiden lijken haast aparte karakters in de film.

Al met al is Allied een prima spionagethriller met een goede verhaallijn. Het is wellicht niet de klassieker à la Casablanca waar de regisseur wellicht op gehoopt had, maar de film is meer dan het kijken waard. Cotillard en Pitt zetten goede rollen neer en Zemeckis laat ons zien dat er nog steeds goede films over de Tweede Wereldoorlog kunnen worden gemaakt.

3.5 / 5