Me, Myself en Split

Recensie Split

om 09:12

Vroeg in Split zegt een van drie ontvoerde meisjes dat ze zich meer hadden moeten verzetten, dat ze te typisch (filmisch?) slachtoffergedrag vertoonden. Het is zo'n typerend bizar moment dat je niet weet hoe serieus je Shyamalans nieuwste film moet nemen. Desondanks is Split een stap in de juiste richting voor de Sixth Sense-regisseur. Zijn The Visit werd in 2015 beschouwd als een mogelijke comeback en met Split lijkt hij deze belofte enigszins waar te maken.

Split

23 + 1

Het begint onschuldig. Een stel tieners, waaronder buitenbeentje Casey (Anya Taylor-Joy) vieren een verjaardag in de binnenstad. De drie stappen later de auto in waarna er een (voor ons onzichtbaar) figuur op de jarige Claire's vader afstapt. Momenten later stapt de vreemde man kalmpjes de auto in en drogeert ze. De drie ontwaken in een kelder en worden vaak bezocht door de vreemde man, maar elke keer lijkt het alsof er iemand anders door de deur stapt. Kevin (James McAvoy) lijdt aan dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) en heeft maar liefst 23 persoonlijkheden en de 24ste, "het Beest", is onderweg. Casey beseft dat ze een van die 23 moet overtuigen haar te helpen ontsnappen.

2 uur

Aan de lengte van zo'n 2 uur merk je dat Shyamalan een 'serieuze' thriller wil maken en hij slaagt hier redelijk in. Hij gebruikt bijna geen schrikeffecten en zet veel psychologisch jargon in. Barry, een van Kevins vriendelijke 'alters', bezoekt geregeld therapeut Dr. Fletcher (Betty Buckley). Zij weet natuurlijk niets af van zijn misdaden, maar is gefascineerd door Kevins persoonlijkheden. Als de ene persoonlijkheid veel sterker is dan de andere, wat zegt dat dan over het potentieel van het menselijk brein? Subtiliteit is hier dus the name of the game, maar we weten allemaal dat 'Shyamalan' en 'subtiliteit' niet altijd een ideaal koppel vormen. Sommige momenten moeten 'verstild eng' zijn, maar hebben toch iets lachwekkends, zoals het eerste shot van McAvoy in vrouwenkleding.

8 in 1

Dit ligt meer aan de regie en zeker niet aan de toegewijde McAvoy die maar liefst 8 totaal verschillende acteerprestaties levert. Je raakt zo gewend aan de verschillen in taalgebruik en uitstraling dat je al aan zijn gezichtsuitdrukking kan zien of we met de compulsieve Dennis...of de kinderlijke Hedwig...of Patricia te maken hebben.

Diepgang of exploitatie?

De onderliggende thematiek van Split is interessant, maar komt onvoldoende tot z'n recht. Split springt te vaak tussen exploitatie en diepgang. Shyamalan hamert op de 'kracht' die voortkomt uit psychologische beschadiging en copingsmechanismen. De reden voor Kevins DIS en 'zijn kracht' ligt in zijn (voorspelbare) jeugdtrauma. Ook Caseys jeugd, verteld met flashbacks, was naargeestig maar dit biedt haar - in tegenstelling tot haar twee medeslachtoffers - wel inzicht in hoe ze Kevin kan manipuleren. Het idee dat 'de beschadigden' onder ons dus 'geavanceerder' zijn blijft desondanks oppervlakkig en Shyamalan weet Kevin ook nooit echt tot een tragisch figuur te maken. Hij blijft toch altijd de bad guy.

Het heeft allemaal iets weg van een opgeklopte B-film. Shyamalan mag zich gelukkig prijzen met een fabelachtig acteur als McAvoy en weet ook de laatste akte, waarin de belofte van "het Beest" wordt waargemaakt, buitengewoon spannend te houden. Baanbrekend op het gebied van DIS is de film niet, het groteske thrillerelement en psychologische diepgang vormen nooit een harmonieus geheel, maar Split compenseert dit met genoeg thrills en chills.

3 / 5