De muur van Hollywood

Recensie The Great Wall

om 08:45

Regisseur Yimou Zhang (House of Flying Daggers) maakt met The Great Wall zijn eerste (deels) Engelstalige film. Met een budget van $ 135.000.000 is het gelijk de grootste en duurste co-productie van China en Hollywood. Daarnaast is het ook de duurste film die in zijn geheel in China is opgenomen. Maar levert al dit geld ook een goede film op?

The Great Wall

The Great Wall vertelt over een oude Chinese legende die het bestaan van de enorme lange muur in het noorden van China zou moeten verklaren. Eens in de 60 jaar vallen de Tao Tei (monsters die symbool staan voor hebzucht) het keizerrijk aan en de muur is het enige wat ze kan tegenhouden. Als de huurlingen William Garin (Matt Damon) en Pero Toval (Pedro Pascal) na een lange reis uit het westen op zoek naar buskruit aankomen, stuiten zij op de muur. De Naamloze Orde, die belast is met de verdediging van de muur, is op dat moment in volle paraatheid voor een aanstaande aanval van de Tao Tei. Na een eerste aanval blijken Garin en Toval goed van pas te komen bij deze aanvallen.

Kleurrijk

Zhang heeft ervoor gekozen om de film te vullen met vele kleuren. Alle verschillende legeronderdelen op de muur hebben hun eigen duidelijke kleur. Dit levert bij de grote overzichtshots mooie kleurrijke plaatjes op. Ook de vele shots vanuit de lucht genomen zijn prachtig en geven een goed idee van de grootsheid van deze muur. Daarnaast zijn de shots genomen in de mist bijna sprookjesachtig en zorgen ze tegelijk voor een extra spanning. Hoewel de monsters voor ons wellicht wat raar aandoen met ogen in hun schouders lijken ze een goede weergave van de oude legende.

Hollywood wil het maar niet leren

Wat erg jammer is aan The Great Wall is dat er wederom gekozen is voor een westerling die in een eeuwenoude legende van een andere cultuur het verschil moet maken. Hoewel er weinig aan te merken is op het acteerwerk van Damon, bekruipt je toch de hele film het gevoel dat het echt onnodig is om weer een westerse “superheld” in het verhaal te stoppen. Uiteraard trekken de grote namen mensen naar de bioscoop, maar eigenlijk is het een van de redenen dat de film nooit helemaal tot grote hoogte stijgt. Daarnaast vraag je je af waarom een acteur van het formaat Willem Dafoe na het lezen van het script nog ja tegen zijn rolletje in deze film heeft gezegd.

China first?

The Great Wall is een film die gevuld is met actie en spanning. Mooie vechtscènes aangevuld met een sterke soundtrack van Ramin Djawadi (Game of Thrones, Westworld), die de film ook nog een duidelijk eigen geluid geeft. Toch blijft het gevoel hangen dat er veel meer in had gezeten. En dat is zonde, want de zo goed als Chinese (en Hongkongse) cast zet een mooie prestatie neer. Wellicht dat Hollywood in de toekomst deze acteurs en actrices een keer de kans geeft hun eigen legendes helemaal te mogen spelen. Dat zal een dergelijke film vooral ten goede komen.

Door het opdringen van een westerse held in een Chinese legende blijft The Great Wall een beetje steken tussen de bekende Hollywood-grenzen. Een visueel prachtige en spannende actiefilm waar we er al vele van gezien hebben.

3 / 5