Verborgen denkers

Recensie Hidden Figures

om 07:00

Hidden Figures laat ons het waargebeurde verhaal zien van wat er achter de schermen gebeurde bij de NASA ten tijde van de lancering van astronaut John Glenn in de ruimte. In een tijd waar de kleur van je huid nog bepaalde waar je in de samenleving stond laten drie dappere vrouwen van Afro-Amerikaanse afkomst zien dat de binnenkant belangrijker is.

Hidden Figures

Het is 1961 en de strijd tussen de Amerikanen en Russen speelt zich op dat moment vooral af in de ruimte. De Russen hebben al een hond in een baan om de aarde gekregen en zijn klaar voor de volgende stap. Bij NASA zijn de Amerikanen druk bezig de eerste astronaut in een baan om de aarde te krijgen. De wetenschappers Katherine Johnson (Taraji P. Henson) en haar twee collega’s Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) en Mary Jackson (Janelle Monáe) werken bij een aparte afdeling van NASA die zich bezighoudt met diverse berekeningen voor de ruimtevluchten. Deze afdeling met menselijke computers bestond uitsluitend uit vrouwelijke Afro-Amerikaanse wetenschappers en zou uiteindelijk een belangrijke rol hebben bij de lancering van John Glenn in de ruimte.

Sterke cast

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Margot Lee Shetterly en regisseur Theodore Melfi (St. Vincent) heeft voor de verfilming een sterke cast bij elkaar gezocht. De drie hoofdrolspeelsters zetten de wetenschappers op een mooie en sterke manier neer. Vanaf het eerste moment leef je met de dames mee. Ook de bijrollen gespeeld door Kevin Costner, Kirsten Dunst en Jim Parsons zijn goed gecast. Bij Dunst en Parsons voel je haast mee hoe ze als blanke werknemers oprecht moeten wennen aan de nieuwe rol van hun gekleurde collega’s.

Goede sound

Qua muziek is de film flink beïnvloed door Pharrell Williams. Na het succes van samenwerking bij de animatiefilm Despicable Me gaat Williams wederom aan de slag met de welbekende Hans Zimmer. Samen met Benjamin Wallfisch componeren de drie de original score van Hidden Figures. Daarnaast heeft Williams voor de soundtrack diverse nieuwe nummers gemaakt. En die muziek zorgt voor de juiste sfeer in de film.

Hoog feelgood gehalte

Het goede acteerwerk, het mooie verhaal en de swingende muziek verbloemen stilletjes dat Hidden Figures een fijne film is, maar tegelijkertijd ook niet heel bijzonder is. We hebben het allemaal al wel een keer eerder gezien. Het feelgoodgehalte is hoog en de boodschap van de film is vooral hoop en in jezelf kunnen blijven geloven. Iets waar we in de huidige tijd wel wat meer van kunnen gebruiken. Daarnaast blijft het verhaal van deze vrouwen inspirerend. De film is ook genomineerd voor drie Oscars, te weten: Beste film, Beste vrouwelijke bijrol – Octavia Spencer en Beste aangepaste scenario. En de gunfactor van deze film voor die prijzen is hoog.

Hidden Figures brengt niet heel veel nieuws, maar is desondanks een hele fijne feelgoodfilm. Met goed acteerwerk, een inspirerend verhaal en swingende muziek staat de film gegarandeerd voor een mooie bioscoopavond.

3.5 / 5
Hidden Figures is nu te zien in 11 bioscopen.