Recensie Gold

Geen goudmijn

om 08:44

Matthew McConaughey, van romcom-ster tot een van de meest gewilde acteurs van vandaag. De acteur is flink wat kilo's aangekomen voor zijn rol in Gold. Aan toewijding geen gebrek, hoewel de film zelf niet zonder gebreken is.

Gold

Bloed, zweet en tranen

Het zit zakenman Kenny Wells (McConaughey) niet mee. De zaak van zijn overleden vader overeind houden is zwaar werk. Maar dan droomt hij over een ware goudmijn ergens in Indonesië. Hij verkoopt het beetje goud wat hij heeft (ringen, horloges) om zijn vlucht te betalen. Eenmaal in Indonesië overtuigt hij geoloog Mike Acosta (Edgar Ramirez) tegen alle redelijkheid in om hem te helpen. Geldnood, malaria, makkelijk is de reis niet, maar uiteindelijk is het toch raak, ze stuiten op een ware goudmijn. Het geld stroomt binnen, maar met zoveel rijkdom duurt het niet lang voordat allerlei rijke lugubere types willen profiteren van Kenny's goudkleurige paradijs.

Wall Street jungle

Met de regisseur van Syriana (en schrijver van Traffic) achter het stuur zou je zeggen dat er geen gebrek aan talent is. Vanuit een technisch oogpunt is er ook weinig mis met Gold. Je waant je snel in de jaren tachtig dankzij het kleurenpalet, set design en de kleding. Ook de scènes in de jungle laten goed zien hoe bij goudwinning bloed, zweet en tranen centraal staan, plus een dosis malaria. Nogal een contrast met de mannen in pak die op Wall Street gezellig om de tafel zitten.

Nooit onze zoektocht

Aan sfeer geen gebrek, maar het verhaal laat steken vallen. Gold wordt eigenlijk als flashback verteld. Wells vertelt zijn verhaal aan de FBI in een hotelkamer. Maar dit wordt pas halverwege de film duidelijk. Vreemd. Als Gold met zo'n scène zou openen, zou dit voor meer spanning hebben gezorgd. Over de opening gesproken, dit is misschien wel de grootste misser. Gold vliegt door z'n proloog heen. Een korte scène met Wells en een met zijn vader en dit vinden de filmmakers blijkbaar genoeg om ons de wereld van Gold in te trekken, maar dat is het niet. Door de lusteloze opening wordt Wells' wanhopige zoektocht naar goud nooit onze zoektocht. Zijn armoe is niet onze armoe. Als het goud gevonden is, schreeuwen Wells en Acosta van blijdschap, maar voor ons voelt het niet als een overwinning. Je moet wel van heel goede huize komen om een zoektocht naar goud oninteressant te maken. Pas halverwege wordt het verhaal complexer met corruptie en intrige, maar betere films hebben zich al eens over deze thematiek gebogen, en met meer verve en zelfs de uitbundige McConaughey kan dit niet verbloemen.

Gold probeert te liften op het succes van soortgelijke films als The Wolf of Wall Street en American Hustle, maar mist de schwung om dit tot een echte solide film te maken. De film is best degelijk gemaakt, maar op Oscargoud hoeft Gold waarschijnlijk niet te rekenen.

3 / 5

Trailer Gold