Een mooie huls

Recensie Ghost in the Shell

om 11:32

Ghost in the Shell is een Japanse manga gecreëerd door Masamune Shirow. In 1995 werd het verhaal verfilmd als anime. De film stelde ethische en filosofische vragen en wordt door velen gezien als een anime-klassieker. Nu in 2017 komt er een een live-actionversie met in de hoofdrol Scarlett Johansson. Kan deze nieuwe versie van dit verhaal dezelfde status gaan bereiken als haar anime-voorganger?

Ghost in the Shell

Ghost in the Shell vertelt het verhaal van Major, een combinatie tussen mens en robot die deel uitmaakt van de speciale eenheid Section 9 in de 21e eeuw. Section 9 is belast met het opsporen van criminelen en terroristen. Major heeft een menselijk brein, maar haar lichaam is kunstmatig. Hierdoor is zij een uniek wapen. Zelf twijfelt ze echter aan hoe menselijk ze nou werkelijk is.

Oppervlakkiger

Al snel wordt duidelijk dat de anime uit 1995 slechts als een soort richtlijn gebruikt is voor deze film. Er zijn hier en daar wat scènes overgenomen, maar het verhaal heeft toch wel wat flinke aanpassingen gekregen. Waar de anime inging op filosofische vragen blijft deze variant vooral een stuk oppervlakkiger. Ook is het verhaal veel simpeler gemaakt. Voor fans van de anime zal dit dan ook als een teleurstelling worden ervaren. Echter, een groot deel van het publiek dat deze film zal bezoeken zal deze anime niet hebben gezien. En bij deze film kan dat gezien worden als een voordeel.

Hologramreclames

Ghost in the Shell is weer een duidelijke showcase van wat er tegenwoordig mogelijk is met CGI. Qua beelden weet regisseur Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman) enigszins de sfeer van het origineel te recreëren. De beelden van hoe Japan er mogelijk in de 21e eeuw zou kunnen uitzien zijn prachtig. Ook de vele actiescènes zien er goed uit met spectaculaire slowmotionshots. De vele grote hologramreclames in de film zien er indrukwekkend uit, maar het zijn er op een gegeven moment net iets teveel.

Wat houterig

Johansson speelt de rol van Major af en toe wat houterig, maar dat kan ook bewust zijn. Ze speelt immers iemand die maar deels mens is. Bij Michael Pitt is die houterigheid in ieder geval wel een bewust onderdeel van zijn rol. De andere acteurs in de film zetten hun rollen verder prima neer, maar niemand springt er echt bovenuit.

Sneller en bombastischer

De nieuwe soundtrack van de film, gecomponeerd door Steve Aoki en Clint Mansell, laat ook nog eens duidelijk zien dat er bij deze versie een hoop andere keuzes zijn gemaakt. Het geluid in de film is een stuk sneller en bombastischer dan de soundtrack van Kenji Kawai in 1995. En dat past ook beter bij deze film.

De live-actionversie van Ghost in the Shell is in vergelijking met het origineel vooral een mooie huls. De werkelijke geest van de anime uit 1995 is verdwenen. Dat neemt verder niet weg dat het een prima sciencefictionfilm is geworden. Voor de mensen die voor het eerst in aanraking komen met het Ghost in the Shell-universum zal het een zeer vermakelijke film zijn met prachtige CGI-elementen.

3 / 5