Recensie The Sapphires

Feel good met een dunne rafel van drama

Lotte Mol
om 10:31

Soul, een damesgroep, een manager met een oogje op een van de zangeressen en dat alles eind jaren zestig. Dreamgirls? Gelukkig niet, want in tegenstelling tot die film wordt in The Sapphires (Wayne Blair, 2012) niet alles gezongen en is er ruimte voor veel verschillende onderwerpen. Naast muziek speelt de discriminatie van Aboriginals in Australië, de Vietnamoorlog en de liefde een prominente rol in deze film.

The Sapphires

Entertainen in Vietnam doe je zo

Australië, 1968. Drie zussen wonen in de outback en doen mee aan een talentenjacht in een nabij dorp. Ze winnen niet, maar vallen wel op bij muzikant David Lovelace (Chris O'Dowd, Bridesmaids) die potentie in de meiden ziet. Via een krantenoproep komen ze erachter dat het Amerikaanse leger op zoek is naar een muzikale act die de troepen in Vietnam kan entertainen. Samen met hun nichtje en Lovelace overtuigen ze tijdens hun auditie waarna ze op het vliegtuig worden gezet naar Vietnam. Wat volgt is een reis langs de troepen en hoe langer de dames in Vietnam zijn, hoe oprechter het verhaal wordt en hoe meer soul de muziek krijgt.

Verve

Van de zussen is het Gail (Deborah Mailman, The Secret Life of Us) met de belangrijkste rol. En die vervult ze met verve, in tegenstelling tot de andere zusjes die minder overtuigen. De hardheid van haar karakter en het verantwoordelijkheidsgevoel als oudste van de groep worden mooi neergezet. De scènes samen met haar nicht Kay - goed werk van Shari Sebbens - en die met manager Lovelace zijn degene die je raken.

Lovelace

Maar naast drama is er ook veel ruimte voor humor. En voor de grappen moet je vooral terecht bij David Lovelace die weergaloos wordt gespeeld door Chris O'Dowd. Lovelace is onhandig, vaak dronken, altijd charmant en weet daardoor en met zijn vlotte babbel en vele grappen alles klaar te spelen. En dat heeft deze film nodig, die anders te veel om de muzikale act van de zangeressen zou hangen.

Sound

De muziek in de film is heerlijk voor iedereen die van soul en de sixties houdt. De dames beginnen met een westernachtige sound, maar Lovelace weet dit om te buigen tot een act waar de Amerikanen in Vietnam op zitten te wachten. Het werk van onder andere Marvin Gaye en The Supremes passeert de revue met liedjes als I Heard It Through The Grapevine en What a Man. Jongste zus Julie (Jessica Mauboy) is leadzangeres van The Sapphires en zorgt voor een heerlijke soundtrack.

Het script kraakt hier en daar. De film begint als een komedie en kabbelt ook de eerste helft van de film zo door. Het verdelen van aandacht over de vele gevoelige onderwerpen is niet in evenwicht en wanneer het verhaal verschuift van lang leve de lol naar drama, komt dit abrupt. Maar ondanks dat en het weinig verrassende einde, weet de film zeker te vermaken. Soul en feel good zoals het moet zijn.

3 / 5

Trailer The Sapphires