Experimenteel vijfluik

Recensie Quality Time

Melle Bos
om 10:18

Regisseur Daan Bakker weet met zijn debuutfilm Quality Time gelijk op te vallen. De film bestaat uit vijf losstaande verhalen, elk op een totaal andere wijze verteld, variërend van abstract tot realistisch. Een gewaagde beslissing voor een debuut, maar Quality Time beloont de vasthoudende kijker.

Quality Time

Gewaagd debuut

Dolende mannen van dertig met goede intenties lijkt de rode draad in de vijf hoofdstukken. Elk van de hoofdpersonen worstelt met hun identiteit, en weten niet hun plek te vinden in het leven. De film trapt af met het verhaal van Koen. Elk jaar, op de familiereünie, wordt er van Koen verwacht dat hij zich volvreet met ham en melk totdat hij misselijk wordt, tot groot vermaak van zijn familie. Dit eerste hoofdstuk is gelijk het meest experimentele van de hele film. Koen wordt namelijk vertolkt door niks meer dan een witte stip op een rode achtergrond. Wanneer zijn familie in beeld komt zijn ook dit verschillende stippen elk met een eigen ‘karakter’. Elk hoofdstuk brengt een nieuw hoofdpersonage en bijpassende cinematografische stijl naar voren. De hoofdstukken zijn allemaal op een eigen manier aandoenlijk, grappig en herkenbaar, maar vaak verre van realistisch. Zo passeren ook tijdmachines en aliens de revue.

Thema en stijl

In het tweede hoofdstuk komt Stefaan (Noël S. Keulen) aan bod. Stefaan is terug bij zijn ouders gaan wonen na een vermoedelijke persoonlijke crisis. Krampachtig zoekt hij naar houvast in het leven wat ervoor gezorgd heeft dat hij begonnen is met een fotoproject. Hij legt alle belangrijke locaties in zijn leven vast. Het verhaal wordt gefilmd vanuit een vaststaand wijd kader waarin Stefaan zich paniekerig over het beeld verplaatst, wat erg goed aansluit op het verhaal. De hoofdstukken worden minder abstract weergegeven naarmate deze vorderen, het laatste hoofdstuk is bij uitstek het meest realistische. Hierin ontmoet de Vlaamse Jef (Steve Aernouts) voor het eerst zijn schoonouders en probeert hij koste wat het kost een goede indruk te maken, zonder succes. Jef bezwijkt onder de kritische blikken van zijn schoonfamilie en zijn eigen onkunde met een zowel hilarische als herkenbare melt-down als gevolg. Wanneer Jef zich probeert te herpakken met een gitaarsolo bij het kampvuur slaat hij ook daar volledig de plank mis.

Veelbelovend

Het originele Quality Time toont de wereld van mannen in crisis, wanhopig op zoek naar oplossingen. Echter worden deze oplossing zelden gevonden of wordt er verkeerd gezocht. Bakker brengt ons een vernieuwende en onconventionele film die vanaf haar eerste scène al totaal onvoorspelbaar is, maar toch weet te raken. Net als de karakters in zijn film, trekt Bakker zich weinig aan van regels en verwachtingen, alleen leidt het bij hem wel tot een mooi resultaat. Het is een buitengewoon debuut dat gelijk nieuwsgierigheid opwekt naar zijn volgende project.

4 / 5