Verzet in de vorm van een ansichtkaart

Recensie Alone in Berlin

Andrea Huntjens
om 10:21

Berlijn, 1940. Wanneer de enige zoon van Otto (Brendan Gleeson) en Anna Quangel (Emma Thompson) sterft terwijl hij vecht aan het front, raken zijn ouders verbitterd. Hun geloof in het naziregime verdwijnt en ze besluiten een kleinschalig protest te beginnen. Via ansichtkaarten, die zij overal in Berlijn verspreiden, vertellen zij de waarheid over de oorlog en het verlies van hun zoon.

Alone in Berlin

Het uitgangspunt voor Alone in Berlin is de gelijknamige roman van Hans Fallada uit 1947. De veel bekroonde bestseller is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een Duits koppel dat anonieme prentjes achterliet om op te staan tegen het naziregime. Alone in Berlin is echter geen heldhaftig verhaal over verzet, maar behandelt de onvoorwaardelijke liefde tussen het echtpaar en het verlies van hun zoon.

Goed en kwaad

Het is duidelijk dat Alone in Berlin wil laten zien hoe de scheidslijn tussen goed en kwaad niet zo duidelijk is als we vaak denken. Hoewel de Quangels zich verzetten tegen de nazi’s, vocht hun zoon aan Duitse zijde en is Anna lid van de Frauenschaft. De film wil aantonen hoe de Duitse burgers onder hun regime leden en hoe lastig het was ongehoorzaam te zijn in een land dat in de ban was van een oorlog. Toch wordt deze insteek niet optimaal benut: het script staat vaak in de weg en houdt zelfs de sublieme hoofdrolspelers tegen.

Duits of Engels?

Gleeson en Thompson zijn namelijk twee van Engelands beste acteurs en stellen in deze rollen zeker niet teleur. Ze spelen ingetogen en overtuigend en hoewel het voor hen haast onmogelijk is een slechte rol neer te zetten, houdt het houterige script hen soms tegen. Bovendien voelt het erg onnatuurlijk aan dat de twee Britten Engels spreken met een Duits accent. Als de ansichtkaarten vervolgens in het Duits verschijnen, wordt dit taalspel voor de kijker erg ongeloofwaardig. Natuurlijk is het logisch dat in een internationale film Engels gesproken wordt, maar de aangemeten Duitse accenten komen niet over.

Een klopjacht naar de dader

Deze ongeloofwaardigheid zet zich ook voort in het verhaal. Al snel duikt het personage van Gestapo-inspecteur Escherich (Daniel Brühl) op, die de achtervolging inzet op de schrijver van de mysterieuze ansichtkaarten. Nu was iedere vorm van verzet destijds natuurlijk een misdaad, maar het kat-en-muisspel dat gepresenteerd wordt lijkt niet geheel waarheidsgetrouw. Escherich is echter wel een interessant personage, omdat hij zich eveneens in een grijs gebied bevindt op de grens tussen goed en kwaad. Hoewel hij alles op alles zet om de kaartschrijver te arresteren, blijkt ook hij twijfels, onzekerheden en angsten te bezitten.

Alone in Berlin heeft de potentie om uit te blinken, maar laat enkele steken vallen. Hoewel de acteurs sterk en het oorspronkelijke verhaal ontroerend zijn, weet het script soms niet genoeg te overtuigen.

3 / 5