The monster returns

Recensie Alien: Covenant

Josta Tessers
om 08:25

Na Prometheus uit 2012 is Ridley Scott terug met het tweede deel van de Alien-prequels: Alien: Covenant. Fans willen antwoorden: wat is er nou eigenlijk allemaal gebeurd voordat Ripley het aan de stok kreeg met onze favoriete buitenaardse wezens? Scott stuurt ons naar het uiteindelijke antwoord, maar neemt er de tijd voor.

Alien: Covenant

Take me down to the paradise city

In Alien: Covenant is een ruimteschip vol stellen op weg naar een nieuwe planeet om daar een soort ‘Aarde: het vervolg’ op poten te zetten. Onderweg stuiten zij op een ogenschijnlijk paradijs en besluiten daar een kijkje te nemen: hier zouden ze evengoed kunnen koloniseren. Maar eenmaal daar aangekomen, blijkt dit paradijs hier heel andere ideeën over te hebben. Wat volgt is een bloederige, spannende ontsnappingsmissie met bekende aliens in de hoofdrol.

Een goed begin..

Alien: Covenant begint sterk. Rustig en stil, vol spanning, er gaat duidelijk iets gebeuren. Dit was een goed moment geweest om het publiek iets meer kennis te laten maken met de personages, want die zijn absoluut nietszeggend. Op het moment dat de actie losbarst en er hier en daar wat bemanningsleden uit elkaar worden gereten, maakt dit je als kijker niet zo heel veel uit, want je kent ze toch niet. Hierop is één uitzondering en die noemen wij Michael Fassbender. In Prometheus was hij de synthetische man David en in Alien: Covenant is hij de verbeterde versie hiervan: Walter. Fassbender slaagt erin om zijn ‘robot’-personage de meeste diepgang te geven.

Scream

in space

Maar waar hebben we het eigenlijk over, want we willen natuurlijk aliens zien. Wees gerust, die zijn er genoeg. Je voelt bijna een soort nostalgische blijdschap als ze in beeld komen en hebt stiekem de hoop dat ze niet zullen worden afgeslacht. Ze zijn in vol ornaat te zien en met de technologie van nu kan dat bijna niet anders dan prachtig zijn. Niet alleen de buitenaardse wezens spatten van het scherm, ook de omgeving en de ruimteschepen, het is allemaal groots en perfect uitgewerkt. De film behoudt zijn spanning goed, maar gaat, niet geheel onverwacht, over in gewoon horror. Het doet veel denken aan de standaard tienerhorrorfilms, ook met nietszeggende personages die domme keuzes maken en een voor een zullen worden afgemaakt. Dat lijkt er in deze film veel dikker op te liggen. Maar de liefhebber van rondslingerende ingewanden en afgehakte hoofden kan zijn hart hier heerlijk ophalen.

42

Prometheus viel een beetje tegen en er was hoop dat Alien: Covenant het beter zou doen. Dat is wel gelukt. Maar wat deze films zwaar boven het hoofd hangt is het ontzettend goed ontvangen originele Alien uit 1979. Wat die film teweegbracht zal nooit meer gehaald worden en ook Alien: Covenant komt niet in de buurt. Kijkers die de originele reeks niet hebben gezien, onder wat voor steen die ook vandaan komen, zouden deze film als losstaande film kunnen zien en daar is deze reeks prequels ook uitermate geschikt voor. Scott beloofde meer antwoorden: die krijg je deels. Hij dwingt ons mee te gaan op zijn complete reis door prequels, willen we écht alles weten. Nog even geduld dus.

3.5 / 5