The sense of an average movie

Recensie The Sense of an Ending

om 08:32

We kijken allemaal op onze eigen manier terug op onze jeugd. Zo ook Tony Webster in The Sense of an Ending, gebaseerd op het gelijknamige boek van Julian Barnes. De oude Tony krijgt een brief die hem zijn verleden in doet duiken. Wat hij ontdekt maakt hem niet bepaald blij en hetzelfde geldt helaas ook voor de kijker van deze film, een knap geacteerd maar langdradig verhaal over gedeelde herinneringen.

The Sense of an Ending

Verleden en heden

Tony (Jim Broadbent), de oude chagrijn, is gescheiden, leeft alleen en bezit een kleine camerawinkel. Het leven gaat zo zijn gangetje totdat hij op een dag een brief krijgt. Sarah (Emily Mortimer), de moeder van zijn vroegere liefje Veronica (Freya Mavor) is overleden en heeft hem het dagboek van zijn vroegere studievriend Adrian nagelaten. Een probleem: Veronica weigert hem dit te geven en lijkt ook geen zin te hebben met Tony te praten. Terwijl hij er alles aan doet om het dagboek toch te bemachtigen, vertelt hij aan de mensen om hem heen waaronder zijn ex Margaret (Harriet Walter) en hun zwangere dochter Susie (Michelle Dockery) alles over zijn tijd als student, hoe hij Veronica ontmoette, zijn vriendschap met Adrian. Snel blijkt echter dat Tony niet de meest betrouwbare verteller is en dat zijn beeld van het verleden en zijn rol daarin misvormd zijn. Hoe precies laat (heel lang) op zich wachten.

Flashbacks

Zoals je kan verwachten, wordt The Sense of an Ending met veel flashbacks verteld. De kracht van film is hier erg zichtbaar, omdat het niet zomaar flashbacks zijn maar persoonlijke herinneringen. Ze kunnen dus op elk moment worden geactiveerd. Als Tony zich ineens iets schijnbaar kleins lijkt te herinneren, zien ook wij een korte mysterieuze flits van deze herinnering. Regisseur Ritesh Batra maakt ook fantastisch gebruik van geluid. Een karakteristiek geluid van een herinnering blijft hoorbaar zodra de film terug naar het heden knipt om te laten zien hoe verleden en heden in elkaar overlopen, en illustreert daarmee de levendigheid en invloed van herinneringen. Batra vervangt ook soms de jonge Tony met de oude Tony wanneer een herinnering een nieuwe betekenis krijgt.

Allemaal erg knap en dat geldt ook voor de cast. Broadbent is uitmuntend als Tony en weet hem altijd redelijk sympathiek te houden, terwijl Tony toch niet zo onschuldig blijkt te zijn als we eerst dachten. Het duurt een tijd voordat Charlotte Rampling als de oude Veronica in beeld komt, maar zij maakt onmiddellijk indruk en weet in enkele seconden met haar ogen te suggereren dat zij Tony al haar hele leven kent en hoeveel ze al met elkaar gedeeld hebben.

Gekunsteld

Ondanks het creatieve gebruik van flashbacks gaat er helaas van alles mis met de vertelling. Het verhaal had spannender gestructureerd kunnen worden en cruciale informatie wordt vaak te lang achtergehouden waardoor je makkelijk uit het verhaal raakt. Daar komt bij dat de grote plotwendingen gekunsteld overkomen en de 'verlossende' laatste akte – waarin Tony dankzij zijn nieuwe blik op zijn jeugd de band met zijn ex en zijn dochter herstelt – overtuigt ook niet. The Sense of an Ending is waarschijnlijk het zoveelste voorbeeld van een degelijke maar inferieure verfilming van een superieur boek.

3 / 5