De echte Rocky

Recensie The Bleeder

om 10:36

De man die Sylvester Stallone's Rocky inspireerde, 'de echte Rocky'. Als dat geen reclame is voor een film... En toch is The Bleeder (ook bekend als Chuck) niet zozeer de zoveelste boksfilm maar eerder een stille stijlvolle karakterstudie van een likable loser.

The Bleeder

The Bayonne Bleeder

De film opent met het einde. Chuck Wepner 'bokst' in een nachtclub voor de grap met een beer. De man met de microfoon noemt hem de man die het vijftien rondes volhield tegen Muhammad Ali. Het doet denken aan het einde van Raging Bull, de beroemde bokser die nog op zijn 'ouwe lauweren' rust. Dankzij de kundige montage krijgen we een beeld van Chucks ruige jeugd, hoe vechtpartijen in Bayonne, New Jersey de norm waren. Hij kon wel tegen een stootje, dus wat doe je dan? Boksen. Hij krijgt de bijnaam 'the Bayonne Bleeder', omdat hij na zijn gevechten altijd bloedt als een rund. Hij belandt in de top tien en krijgt de kans om tegen Muhammad Ali voor de wereldtitel te vechten. Iedereen weet wel dat Chuck weinig kans maakt. Chuck zelf ook, maar hij wil het wel zo lang mogelijk uithouden. Hij verliest en waar dit het keerpunt zou zijn in de gemiddelde boksfilm, het moment dat de held traint en traint en uiteindelijk wint, is dit juist het begin van het einde voor Chuck. Hij is trots dat hij het vijftien rondes uithield en nog trotser zelfs dat ene Stallone een populaire film over hem heeft gemaakt. Het succes stijgt hem naar het hoofd, hij waant zichzelf Rocky en de goed bedoelende loser belandt in de wereld van seks, feesten en drugs. En dat betekent natuurlijk weinig goeds voor zijn relatie met zijn vrouw en kind.

Likable loser

Veel bokspartijen moet je niet verwachten van deze 'boksfilm'. The Bleeder is meer geïnteresseerd in wat er in het hoofd van Chuck omgaat, zijn gevoel van eigenwaarde, zijn zelftwijfel. Chuck ziet zichzelf niet als een toekomstige winnaar, maar als Anthony Quinns weemoedige bokser in Requiem for a Heavyweight. Hij houdt van zijn vrouw Phyl (Elisabeth Moss), maar is ook een rokkenjager. Dankzij Liev Schreibers uitstekende prestatie blijft Chuck ondanks alles een 'likable loser'. Zijn realistische voice-over helpt ook. Aan stijl eveneens geen gebrek. Van de 'korrelige' beeldvoering tot de swingende muziek, elke porie van deze film ademt de allure uit van de jaren zeventig.

The Bleeder vermijdt kundig boksfilmclichés zoals trainingmontages ten gunste van zijn karakterstudie, maar valt hier ironisch genoeg wel in andere bekende clichématige valkuilen. De relatieproblemen tussen de bokser en zijn vrouw, zijn cocaïneverslaving, het komt je soms allemaal iets te bekend voor. Maar regisseur Falardeau en zijn acteurs houden het drama altijd interessanter dan het misschien werkelijk is. The Bleeder is geen absolute knock-out, maar komt aardig in de buurt.

3.5 / 5