Should I stay or should I go?

Recensie Daughters of the Dust

om 10:40

In 1991 circuleerde in Amerika de eerste bioscoopfilm van een Afro-Amerikaanse vrouwelijke regisseur. Julie Dash's Daughters of the Dust is een verhaal over een groep afstammelingen van slaven. Ter viering van de vijfentwintigste verjaardag van deze film verscheen onlangs de gerestaureerde versie in Amerika en nu verschijnt hij (dankzij Full Color Entertainment) ook in Nederland.

Daughters of the Dust

Het begin van de twintigste eeuw

Daughters of the Dust draait om een Gullah-gemeenschap op de Sea Islands vlakbij South Carolina. Hun voorouders waren slaven uit Afrika, maar de huidige generatie staat nu aan het begin van de twintigste eeuw. De slavernij is inmiddels zo'n vijftig jaar afgeschaft en veel leden van de gemeenschap maken zich klaar om te vertrekken naar het vasteland, maar niet iedereen is hier even enthousiast over. Nana Peazant, de grootmoeder, is vastberaden te blijven en klampt zich vast aan de overleveringen van haar voorouders. Anderen zoals Yellow Mary (onlangs teruggekeerd van haar 'sensuele' leven op het vasteland) en Haagar zijn positiever over het vasteland. De zwangere Eula is neutraler, ze is in contact met haar spirituele bestaan op het eiland maar net zo bereid om naar het moderne noorden te vertrekken. Terwijl de gemeenschap een feestmaal bereidt op de dag voor het vertrek, zal iedereen moeten beslissen of ze inderdaad willen vertrekken of niet.

Spiritualiteit

Wat meteen opvalt is het gebrek aan een conventionele verhaalstructuur. De nadruk ligt niet op een typisch plot dat van A naar B naar C gaat, maar op het creëren van een speciale sfeer. De reis naar het noordelijke vasteland is eigenlijk niet van groot belang, veel belangrijker zijn de relaties tussen de eilandbewoners en hun houding naar het verleden en de toekomst. Regisseur Julie Dash wilde ook niet zozeer een conventioneel verhaal vertellen, maar inzoomen op de spiritualiteit van de gemeenschap. Die is verreweg het lastigste te verfilmen, maar Dash slaagt hier overtuigend in. Je moet even wennen aan de unieke stijl en het expressieve acteerwerk, maar op een gegeven moment voel je je haast thuis op dit kleine eiland. Je begrijpt Nana volledig als ze de waarde van wat er nog rest van hun Afrikaanse roots probeert over te dragen aan de volgende generatie (met name dankzij het uitstekende acteerwerk van Cora Lee Day). Tegelijkertijd snap je een vrouw als Haagar die een beter leven wil voor haar kinderen, die onbevreesd het moderne leven opzoekt. De atmosferische beeldvoering en de spirituele muziek van John Barnes dragen hier erg aan bij. Ook het uitstekende sounddesign brengt je in een meditatieve stemming met bijvoorbeeld het rustgevende geluid van het komen en gaan van de golven.

Daughters of the Dust is niet perfect. Het acteerniveau fluctueert af en toe en karakterontwikkeling komt soms uit het niets. Een van de wereldse vrouwen besluit plotseling toch om op het eiland te blijven. Niet zozeer karakterontwikkeling als wel een U-bocht. Maar dat Julie Dash je bijna weet in te wijden in deze gemeenschap is bijzonder knap en je snapt ook snel waarom deze film na al die jaren weer de ronde doet in de bioscopen.

4 / 5