Experiment mislukt

Recensie Kill Switch

Jeroen van Bree
om 10:44

Een experiment met een nieuwe energiebron gaat helemaal mis en in de ravage die overblijft mag Will Porter (Dan Stevens) op zoek naar een manier om de wereld te redden. Kill Switch is gebaseerd op een Nederlandse YouTube-hit van een aantal jaren geleden, maar verliest in de overgang naar het grote scherm veel van zijn charme.

Kill Switch

De Nederlandse student Tim Smit veroorzaakte in 2009 een sensatie door een zelfgemaakt filmpje met spectaculaire effecten op YouTube te zetten – getiteld What’s in the Box? – dat in korte tijd meer dan een miljoen keer werd bekeken. Het verhaal werd nog mooier toen hij een telefoontje van Hollywood kreeg om eens te komen praten. Na voor een aantal films als visual effects supervisor te hebben gewerkt is er nu zijn Engelstalige regiedebuut Kill Switch, grotendeels met buitenlands geld geproduceerd, maar met een duidelijk Nederlands stempel (in cast, crew en locaties).

Apocalyptisch stadslandschap

Het verhaaltje van Kill Switch borduurt voort op wat we in What’s in the Box? zagen: onze held Will komt tot bewustzijn in een lab en moet in een apocalyptisch stadslandschap zien te achterhalen wat er gebeurd is en hoe hij de schade kan herstellen. De makers doen niet echt een poging een originele uitwerking te geven aan dit thema. Zo wordt de bekende multinational met de ambitie van wereldheerschappij opgevoerd (dit keer geleid door Gijs Scholten van Aschat) en is er een sexy, maar mogelijk niet te vertrouwen wetenschapper (bondgirl Bérénice Marlohe). Het draait allemaal om een nieuwe, onuitputtelijke energiebron – omgeven met een hoop wetenschappelijke prietpraat over een echo-universum – die in een Amsterdam van de nabije toekomst wordt aangezet, waarna het allemaal vreselijk misgaat.

Cameraperspectief

Het meest opvallende aan Kill Switch is het cameraperspectief dat Smit voor ongeveer de helft van de speeltijd heeft gekozen: gefilmd alsof je door de ogen van de hoofdpersoon kijkt, zoals in een zogenaamde first-person shooter. Er zijn natuurlijk veel filmmakers die hun personages dicht op de huid gaan zitten en daarbij subjectieve cameraperspectieven gebruiken. Maar normaal gesproken gebeurt dat met mate en met een duidelijke functie binnen de film. In Kill Switch is het een gimmick. Er zijn hele delen van het verhaal die we puur vanuit het perspectief van Will te zien krijgen, compleet met allerlei meldingen in beeld over zijn gezondheid en hoeveelheid munitie. Net alsof je achter je PlayStation zit, dus. En hoewel je Smit kunt bewonderen om zijn moed dit zo ver door te voeren, moet de conclusie toch zijn dat het experiment niet geslaagd is. In plaats van een onderdompeling in de actie, voelen we als kijker hoe langer hoe meer afstand. Zonder een controller in je hand gaat het al snel op de zenuwen werken, al die koppen die in de camera staan te roepen: kom op! deze kant op! oh shit! daar komen ze weer! rennen!

Veel verder komen de houterige dialogen en het wezenloze acteerwerk helaas ook niet in deze film, die verder een aantal best aardige actiescènes en speciale effecten kent. Van de enige acteur die de film zou kunnen dragen – hoofdrolspeler Dan Stevens – horen we helaas de helft van de tijd alleen de stem, omdat we zijn perspectief hebben aangenomen. Al snel maakt dit dat je wanhopig op zoek gaat naar de uit-knop op deze spelcomputer.

2 / 5