Ach vaderlief

Recensie En amont du fleuve

om 10:47

Dat een groot publiek niet warmloopt bij het idee van twee halfbroers die tijdens een boottocht iets over hun vader en zichzelf ontdekken zal niemand verbazen. Marion Hänsels En amont du fleuve is een kleine karakterstudie die sterk begint maar helaas tegen het einde aan lager wal raakt.

En amont du fleuve

Boottocht

Waarom Homer (Olivier Gourmet) en Joé (Sergi López) samen afspreken om een boottocht te maken door Kroatië is niet meteen duidelijk, maar dat er iets aan de hand is wordt snel voelbaar. Terwijl ze wachten op de bootverhuurder praten ze nauwelijks met elkaar en lijken ze in gedachten verzonken. Eenmaal op reis beginnen de twee langzaam te praten, maar tot echt diepgaande gesprekken komen ze niet. "Ik ben niet zo'n prater. Hopelijk heb je daar geen last van", zegt Joé. Een alsmaar terugkerend onderwerp is hun vader. Joé heeft hem gekend, maar Homer niet, omdat hij vertrok toen hij geboren werd. Homer en Joé wisten eerst niet van elkaars bestaan af, maar zijn nu samengekomen om de dood van hun vader te onderzoeken. De man zou zelfmoord gepleegd hebben vlakbij een klooster hoog in de Kroatische bergen, maar het pistool is nooit gevonden.

Verloedering

Het plot is gedeeltelijk opgezet als een mysterie. Wat voor mens was hun vader? Waarom ging hij weg? Wat deed hij in de Kroatische bergen? Is hij vermoord of pleegde hij inderdaad gewoon zelfmoord? Maar de film draait eigenlijk natuurlijk om de groeiende band tussen de twee halfbroers. De boottocht is een simpele metafoor voor hun psychologische tocht, zoals Apocalypse Now maar dan zonder alle oorlog en hysterie. Wanneer ze aankomen bij het klooster neemt En amont du fleuve wel even de vorm aan van een thriller en daar doet regisseur Hänsel haar film geen goed mee. Het komt gekunsteld over en het past totaal niet bij de film die we tot dan toe hebben gezien. Ook het ongelukkige noodlot van de kleine viervoeter die de broers vergezelt is onhandig uitgevoerd en heeft gek genoeg haast geen impact op de personages.

Verbroedering

Gelukkig draait het leeuwendeel van het verhaal om de boottocht en de langzaam groeiende vriendschap tussen Joé en Homer. Inzichtelijke en flamboyante dialogen à la Aaron Sorkin hoef je niet te verwachten. Belangrijker zijn de stiltes en hoe gesprekken langzaam op gang komen. Dit doet Hänsel allemaal met subtiliteit en fijnzinnig inzicht. De ene helft van het script is geschreven, de andere helft staat op de gezichten van de broers te lezen, vooral Olivier Gourmet, die zegt alles met zijn ogen. Tegelijkertijd zorgt het minimale scenario ook voor weinig replay value. Aan deze boottocht zul je niet een tweede keer willen beginnen. Daar is het drama in En amont du fleuve net iets te licht voor.

3 / 5