Schijn bedriegt...

Recensie The Fury of a Patient Man

om 12:22

Voor de stille types moet je oppassen. En dat geldt dubbel voor The Fury of a Patient Man, een ogenschijnlijk rustige film die begint als persoonlijk drama en eindigt als bloedige wraakthriller.

The Fury of a Patient Man

Acht jaar

De film opent met een verraderlijk spannende opening. Een chauffeur wacht op zijn maten die een juwelierszaak overvallen. De situatie loopt uit de hand en de man rijdt weg, crasht en wordt opgepakt. Het is acht jaar later en in plaats van de chauffeur volgen we nu de stille José door de arme buurten in Madrid. Hij is bevriend met Juanjo en heeft een oogje op diens zus, Ana. Hij lijkt zich aangetrokken te voelen tot deze vrouw die dapper allerlei lasten lijkt te dragen. Er ontstaat een romance tussen de twee, maar ze is ook bevriend met de chauffeur uit de openingsscène, Curro, die na acht jaar vrijgelaten is en terugkeert bij Ana. Nu zou je denken dat dit een typische liefdesdriehoek wordt, maar niets blijkt minder waar. We zien José op een avond naar camerabeelden kijken van de overval uit de proloog waaruit blijkt dat daar een vrouw werd vermoord. De heethoofdige Curro voelt dat Ana iets voor hem verbergt en wordt snel driftig. José grijpt zijn kans en neemt Ana 'uit de goedheid van zijn hart' mee naar zijn huis buiten Madrid, maar gaat met een geweer terug de stad in. Hij confronteert Curro met het feit dat zijn maten acht jaar geleden zijn vriendin hebben vermoord (de vrouw in de juwelierszaak). En als hij Ana ooit nog wil terugzien kan hij hem maar beter naar zijn vroegere criminele vrienden brengen. We beseffen dat José acht jaar heeft gewacht op zijn kans om wraak te nemen en nu is het moment daar.

No-nonsense

Na zo'n spannende opening, in één shot opgenomen vanuit de wagen, lijkt het bijna alsof de film qua intensiteit instort. De omgeving is levendig en vrolijk, maar het verhaal lijkt richtingloos. Je zou regisseur Raúl Arévalo haast beschuldigen van beginnersfoutjes, maar dan blijkt ineens dat dit allemaal bewust is. Een thriller die met je verwachtingen speelt is sowieso de moeite waard. De wending is schokkend. Wat eerst een liefdesdriehoek leek te worden, ontpopt zich tot een bikkelharde no-nonsense thriller. De verrassing zou zelfs nog groter geweest zijn als de suggestieve titel niet zoveel weggaf.

Hoe regisseur Arévalo speelt met je empathie is ook sterk. José blijkt toch niet zo'n good guy te zijn en de driftige Curro wordt uiteindelijk een sympathiek figuur, omdat hij ineens slachtoffer blijkt te zijn van José. Van geweldige dialoog is eigenlijk geen sprake. Wat er in deze mensen omgaat staat op hun gezicht geschreven, vooral bij José (Antonio de la Torre) wiens geduldige uitstraling een enorme woede verbergt. Arévalo's verhaal over wraak verglijdt soms bijna tot sadisme, maar is vooral erg spannend, in het bijzonder dankzij het spaarzame gebruik van geweld en het hoge realiteitsgehalte.

3.5 / 5