Verontrustend sfeerstuk

Recensie La región salvaje

om 11:07

Met zijn eerste shots verbindt de Mexicaanse regisseur Amat Escalante (Heli) in La región salvaje het aardse met het unheimliche. Een door de ruimte zwevende meteoriet, een vrijzinnige motorrijdster die in het mistige Mexicaanse hoogland op zoek is naar een plaats van impact. Dit fantasierijke drama verwezenlijkt het potentieel van haar bevreemdende ouverture niet, maar blijkt wel een verontrustende melange van intrige en symboliek.

La región salvaje

Na de ontwrichtende opening maken we kennis met Alejandra (Ruth Ramos), die verstrikt zit in een uitzichtloos huwelijk met Angel (Jezús Meza). Onbevredigde verlangens brengen de twee op een spoor van spanning en obsessie, waarin rollen zijn weggelegd voor Veronica (de mysterieuze motorrijdster uit de opening) en Alejandra’s broer Fabian (Eden Villavicencio). Op het eerste gezicht lijkt het narratief van La región salvaje vooral gericht te zijn op het uitspelen van een verraderlijke driehoeksverhouding. Escalante doet echter meer; door een fantasy-element aan zijn film toe te voegen (iedere specificatie zou de filmervaring verminderen), genereert hij een tamelijk ongemakkelijke sfeer waarbinnen de invloeden van David Cronenberg, Jonathan Glazer (Under the Skin, 2013) en Andrzej Zulawski (Possession, 1981) om voorrang strijden.

Freudiaans filmen

Een kleine waarschuwing is in dat verband wel op zijn plaats. Escalante gaat risico’s geenszins uit de weg, door beeldtaal te gebruiken die niet iedere kijker zal kunnen waarderen. Het levert memorabele arthouse op, maar zorgt tegelijk ook voor gemengde gevoelens. De acties van de hoofdpersonen zijn zodanig gedreven door innerlijke emoties en driften, dat afkeer, onbegrip en onverschilligheid ten aanzien van die acties op de loer liggen. Als Sigmund Freund ooit een film had geregisseerd, was dat La región salvaje geweest; zelden zag ik een sfeerstuk waarin een symbolische representatie van Freuds id (het ongeorganiseerde deel van je persoonlijkheid, je emotionele instincten en drijfveren) de verhoudingen zodanig op scherp zette.

Doorslaggevend dualisme

Escalante’s pretentieuze aanpak heeft daarnaast een negatieve invloed op het scenario, dat Escalante schreef met Gibrán Portela (La jaula de oro, 2013). La región salvaje neigt naar style over substance, maar wil tegelijk een dramastuk uitspelen waarbinnen alle losse eindjes met elkaar verbonden zijn. Die twee uitersten botsen continu met elkaar. Moet je de symboliek en het mysterie willen doorgronden, of draait het hier vooral om de beleving? Is het fantasy-element er in deze film met name ten behoeve van de stijl, de spanning en de sensatie? Of heeft zijn menselijke drama echt een finishing touch van onmenselijkheid nodig om een aan evolutie gelieerde boodschap over te dragen?

Uiterlijk vertoon voor innerlijke driften

La región salvaje is een expliciete, onconventionele en bij vlagen ietwat macabere film. Met uiterlijk vertoon bevraagt Escalante wat ons innerlijk drijft. Inhoudelijk is dit verontrustende sfeerstuk gelaagd en gedurfd, maar ook wat onsamenhangend. Drama, mysterie en fantasy zoeken samen naar een goed verstopte middenweg. Of die uiteindelijk toch gevonden wordt? Die vraag mogen kijkers zich tijdens de aftiteling zelf stellen.

3 / 5