Vertrouw nooit een vreemdeling

Recensie It Comes at Night


Tim Bouwhuis
om 11:10

Hoe introduceer je een film die je bij voorkeur niet introduceert? It Comes at Night steunt op suspense, op het onheilspellende gevoel dat je hebt als er iets naars dreigt te gebeuren. Je weet alleen niet wanneer. Garandeert dat echter ook sterke cinema? Een voorzichtige blik in de nacht van Krisha-regisseur Trey Edward Shults…

It Comes at Night

Nacht is het immers, ook als het daglicht in een aantal scènes afrekent met de schaduwen. De cinematografie van Drew Daniels lijkt maar één prominent doel te hebben. Isolatie, de overdracht van claustrofobie op een wit doek. Het gevoel van de hoofdpersonen dient ook jouw gevoel te worden. Veel krijg je niet mee van de precieze situatie waarin zij zich bevinden. Het script lijkt te hinten naar een post-apocalyptische setting, waarin water schaars is en een mysterieus virus slachtoffers eist. Hoe? Waarom? Er zijn antwoorden, maar de vragen blijven overheersen.

Wrang welkomstcomité

De Cabin in the Woods van deze film is een huis dat leegstand ademt; interieur ontbreekt op veel plaatsen, de tochtige ruimtes maken een spookachtige indruk. Planken voor de deuren en ramen complementeren het beeld van een huis wier bewoners zeker vertrokken zullen zijn. Niets is echter minder waar. Tot die conclusie komt Will (Christopher Abbott) ook als hij tijdens zijn onaangekondigde bezoek bijna wordt omgebracht. Bij de confrontatie draagt Paul (Joel Edgerton) een geweer en een zuurstofmasker, vrouw (Carmen Ejogo) en zoon (Kelvin Harrison Jr.) volgen in zijn kielzog. Met wantrouwen horen de drie bewoners Wills albi aan: zijn vrouw en kind bevinden zich kilometers terug, waterschaarste bracht hem ertoe het schijnbaar leegstaande huis van dit enigmatische gezin te betreden.

Gespiegelde spanning

Het eerste kwartier van It Comes At Night belooft veel. De dreiging is constant voelbaar, mede door het aanzwellende sounddesign van Kris Fenske (Lost River, Nocturnal Animals). Beloftes zijn er echter wel om ingelost te worden, en daar schiet Shults flink tekort. Zeker in het middenstuk houdt de gecreëerde spanningsboog geen stand. Schatplichtig is het script van Shults zelf, dat richting en urgentie mist. Het einde voelt in dat licht aan als een anticlimax, waar je juist hoopt dat een beklemmende finale de verhoudingen nog één keer op scherp zal zetten. Boeiend blijft de film gelukkig wel. Joel Edgerton (Warrior) speelt een intense hoofdrol, terwijl de donkere cinematografie en de bedompte geluidsband hun ontwrichtende werk blijven doen.

Verdwalen in de vragen

Wie kan genieten van sfeervolle genrefilms, vindt in It Comes At Night een mysterieuze metgezel die haar geheimen nooit geheel prijsgeeft. Het zwakke scenario laat zijn sporen echter wel na. Shults neemt je zonder meer mee op reis, maar verkwist onderweg zoveel dat er op de eindbestemming weinig overblijft. Of je in die omstandigheden nog vertrekt is een welbewuste keuze.

3 / 5

Reacties


Nieuwste recensies


Dit zijn de nieuwste filmrecensies geschreven door onze recensenten.

Meer nieuwe recensies

Meer recensies van Tim Bouwhuis


Hieronder vind je meer recensies die geschreven zijn door Tim Bouwhuis.

Good TimeGood Time (2017)
11 oktober 2017
LovelessLoveless (2017)
4 oktober 2017
ManifestoManifesto (2015)
4 oktober 2017
The BeguiledThe Beguiled (2017)
6 september 2017
Tulip FeverTulip Fever (2017)
30 augustus 2017

Bekijk alle recensies van Tim Bouwhuis

It Comes at Night (2017)

It Comes at Night

IMDb-score6.2 / 10
GenreHorror Drama
Speelduur97 minuten
Kijkwijzer Kijkwijzer 16 Kijkwijzer g Kijkwijzer a Kijkwijzer gt

LandVerenigde Staten
RegisseurTrey Edward Shults
Acteurs Joel Edgerton
Riley Keough
Christopher Abbott
Bioscoop 15 juni 2017
Trailer (groot formaat)
Meer filminformatie

Recensie-archief

Nieuwste recensies

Laatste recensies

Lees meer recensies

Films op tv de komende dagen