De weduwe en de puppy

Recensie My Cousin Rachel

om 09:49

“Did she? Didn't she? Who's to blame?” Met die intrigerende vragen opent Roger Michells grotendeels geslaagde verfilming van Du Maurier's roman My Cousin Rachel over de complexe relatie tussen een jonge erfgenaam en de weduwe van zijn voogd.

My Cousin Rachel

‘Zwarte weduwe’?

Nog voordat hij haar ooit kon leren kennen, stierf Philips moeder. Zijn oudere neef Ambrose adopteerde hem en in zijn landhuis in Cornwall, Engeland brengt hij zijn gelukkige, maar ook afgezonderde jeugd door. “De enige vrouwen die ik ooit kende, waren de honden,” zegt Philip. Zijn voogd Ambrose wordt ziek en vertrekt naar het warme Florence. Philip heeft hier verdriet van maar krijgt om de zoveel tijd brieven opgestuurd. Ambrose vertelt vol vreugde over een vrouw die hij heeft ontmoet, Rachel, waar hij uiteindelijk mee trouwt. Dan worden zijn brieven ineens onheilspellend en praat hij met diepe angst over de vrouw waar hij eerst nog zo liefkozend over sprak. Philip haast zich naar Florence, maar krijgt te horen dat Ambrose dood is. Philip wil wraak nemen, maar zijn plannen vallen in duigen als hij oog in oog komt te staan met Rachel. Als zij hem bezoekt in Cornwall, is hij volledig verrast door haar innemende en gevoelige persoonlijkheid. De relatie tussen de twee ontwikkelt zich, maar het blijft onduidelijk of zij oprecht is of hem op sluwe wijze om haar vinger windt.

Op het verkeerde been

Deze vraag neemt het grootste deel van de film in beslag. Is Rachel een ‘zwarte weduwe’ of onschuldig slachtoffer van het beeld dat men van haar heeft? Hoe we vaak de neiging hebben kwaadaardige bedoelingen in anderen te projecteren is een belangrijk thema. Regisseur Michell (Notting Hill) verzorgde ook het scenario en geniet overduidelijk van het plagen van de kijker. Een mysterie als My Cousin Rachel komt neer op de stukjes informatie die je het publiek voert, net genoeg om conclusies te trekken, net te weinig om echt het overzicht te hebben. Michell zet je voortdurend op het verkeerde been en op het moment dat Rachels (on)schuld duidelijk lijkt, gebeurt er iets dat weer het tegenovergestelde suggereert.

Weisz

Voor zo'n schouwspel heb je ook ijzersterke acteurs nodig en hier stelt de film niet teleur. Claflin speelt Philip als een jongeman die graag volwassen wil overkomen maar het zelfinzicht mist om te zien hoe hij zich in het diepe stort omwille van een vrouw waar hij zo weinig over weet. Weisz trekt echter de meeste aandacht naar zich toe met haar mysterieuze charisma. Ze behoudt perfect de balans tussen twee uitersten: Rachel als manipulatiekoningin en Rachel als oprechte goed bedoelende vrouw.

Freudiaans

De film zit ook vol met psychologische ondertonen, vooral bij Philip. Dat de jongeman nooit zijn moeder heeft gekend geeft zijn gevoelens voor de oudere Rachel natuurlijk een Freudiaanse tint. Helemaal wanneer hij als teken van zijn liefde Rachel de parelketting aanbiedt die zijn moeder ooit droeg. Michell weet in dit soort scènes vaak de humor leuk aan te scherpen, zoals wanneer Rachel Philip omschrijft als “a glorious puppy looking for its mother.”

Michell weet de vaart erin te houden en wordt bijgestaan door de beeldschone beeldvoering en de etherische maar ook ambigue muziek van Rael Jones. Het ambigue einde zal niet iedereen tevreden stellen, maar voor kant-en-klare antwoorden ben je hoe dan ook bij My Cousin Rachel aan het verkeerde adres.

3.5 / 5