Is verschrikkelijk na vier keer nog vermakelijk?

Recensie Despicable Me 3

Josta Tessers
om 23:24

Na het succes van de eerste twee Despicable Me-films keren de gele, schattige hulpjes weer terug in Despicable Me 3. Ook al hebben ze in de Despicable Me-reeks niet de hoofdrol, zoals in hun eigen film Minions (2015), het publiek kan niet wachten om te zien waar de poppetjes nu weer in verzeild raken. Of is het na vier films wel genoeg?

Despicable Me 3

Gru2

In Despicable Me 3 is de voormalig slechterik Gru (Steve Carell) actief als boevenvanger, samen met zijn vrouw Lucy (Kristen Wiig) uit Despicable Me 2. Na een mislukte poging om de meest recente slechterik Balthazar Bratt (Trey Parker) te vangen, worden Gru en zijn vrouw ontslagen. Gru’s Minions hopen dat hij hierdoor weer zijn leven als boef zal oppakken, maar als Gru dat weigert, stappen de Minions op. Als Gru er bijna doorheen zit, denkend over de volgende stap in zijn leven, krijgt hij onverwachts goed nieuws: hij blijkt een tweelingbroer te hebben: Dru. Gru is in de eerste instantie jaloers, want alles lijkt bij zijn broer beter te zijn: hij heeft geld, een baan en wapperende blonde haren. Toch besluit hij met zijn broer samen te werken om uiteindelijk superschurk Balthazar Bratt proberen te verslaan.

It’s so fluffy

Steve Carell heeft het maar druk in deze film, hij doet zowel de stem van Gru en van zijn tweelingbroer Dru. Veel bekende stemmen uit de voorgaande delen zijn teruggekeerd. De enige die wel opvalt die mist, is die van Russel Brand, die in Despicable Me 1 en 2 de stem insprak van Dr. Nefario. In dit deel heeft deze dokter zichzelf bevroren en heeft hij dus eigenlijk geen rol meer. Maar deze filmreeks wordt eigenlijk gedragen door de Minions. Natuurlijk zijn ze weer schattig en grappig, dat kan ook niet anders. Maar toch hebben we het leukste allemaal al gezien. Het voelt alsof er hard is gezocht naar nieuwe, bizarre situaties waarin de minions zich begeven en daarom voelt de humor wat geforceerd aan. Hier en daar zijn er kleine momenten die wel op de lachspieren werken, maar veel is gewoon niet erg grappig. Dit geldt ook voor andere elementen die zo sterk waren in de originele Despicable Me. Daar zaten zoveel schattige momenten in die je hart deden smelten. In dit deel is er geprobeerd deze schattigheid terug te halen, voornamelijk rondom het kindje Agnes (Nev Scharrel). In de eerste film spetterde zij van het scherm met haar aandoenlijke reactie op het winnen van een knuffeldier en in deze derde film is deze scène gewoon herhaald. Hij is subtiel aangepast, natuurlijk, maar het voelt als een makkelijke keuze en het werkt niet.

I’m bad

De film doet het goed wat betreft de muziek. Zoals in de eerdere delen was ook muzikant Pharrell Williams weer van de partij en schreef hij originele muziek voor de film. Ook is er een goede zet gedaan bij de overige muziek. De schurk Balthazar Bratt was een kindster uit de jaren 80 waarin hij is blijven hangen. Daardoor gaat zo ongeveer alles wat hij doet gepaard met jaren 80-muziek en worden we verwend met hits van Van Halen, a-ha en Michael Jackson. Maar helaas redt de muziekkeuze de film niet: Despicable Me 3 is een leuke film voor kinderen, maar daar is alles mee gezegd.

3 / 5