Niks kinderachtigs aan

Recensie Baby Driver

om 08:13

Regisseur Edgar Wright kennen we vooral van zijn Three Flavours Cornetto-trilogie met Simon Pegg (Shaun of the Dead, Hot Fuzz en The World's End). Humoristische actiefilms die vooral niet te serieus genomen moeten worden. Met Baby Driver slaat Wright een andere weg in. Hoewel de titel wat misleidend kan zijn is het alles behalve een film voor kinderen geworden.

Baby Driver

Baby Driver vertelt het verhaal van de jonge Baby, die om een schuld af te lossen aan het werk is als chauffeur bij overvallen. Door een ongeluk in zijn jeugd heeft Baby last van een piep in zijn oren en dit onderdrukt hij met het luisteren van muziek. Doordat hij vaak met zijn koptelefoon op zit komt hij wat autistisch over. Als hij echter in de auto stapt blijkt hij bijzonder goed in zijn werk.

Bonte verzameling

De criminelen waar Baby mee moet samenwerken zijn een bonte verzameling en goed gecast. Het contrast met de rustige muziek luisterende Baby kan niet groter zijn. Zo moet hij onder andere aan de slag met de psychopaat Bats die overtuigend vertolkt wordt door Jamie Foxx, het stel Buddy (Jon Hamm) en Darling (Eiza González) en Griff (Jon Bernthal). De grote baas van deze criminelen is Doc (Kevin Spacey). De grote verschillen tussen alle criminelen zorgen voor mooie dialogen en goed acteerwerk maakt het verhaal daarbij af. Dat geldt zeker ook voor de onconventionele held in het verhaal Baby. Ansel Elgort (The Fault in Our Stars) laat zien een prima keuze voor deze rol te zijn.

Complete film

Zoals valt te verwachten zit Baby Driver vol met strakke actiescènes, wilde achtervolgingen en vooral indrukwekkende rijkunsten. Maar het mooie van de film is dat Wright tussen al dit geweld ook nog een verhaal weet te vertellen. Iets wat wat in de gemiddelde actiefilm vaak niet goed lukt. En dat maakt met de juiste toevoeging van humor deze film een complete film.

Onlosmakelijk verbonden

De soundtrack is vaak onlosmakelijk verbonden met een film, maar in het geval van Baby Driver is dat een understatement. De verschillende liedjes die Baby op zijn oude iPod aanzet tijdens de overvallen zijn een belangrijk onderdeel van de film. Ook neemt Baby zelf gesprekken op en verwerkt deze in zelfgemaakte liedjes. Diverse (vooral soul) classics passeren de revue en zijn bijzonder goed in het verhaal verwerkt. Radar Love van The Golden Earring heeft daarbij ook een plekje gekregen naast onder meer The Commodores, Barry White en Queen. De film zelf is vernoemd naar de track Baby Driver van Simon & Garfunkel die tijdens de aftiteling speelt.

Baby Driver is een complete film waarin strakke actiescènes, wilde achtervolgingen, een goede soundtrack en verhaal elkaar complimenteren. De acteurs zijn goed uitgekozen en vullen elkaar prima aan. Wright laat met deze film dan ook goed zien dat hij veel meer in zijn mars heeft dan we tot nu toe van hem gezien hebben.

4 / 5