Sex, drugs en midlifecrisis

Recensie Rock'n Roll

om 10:07

In onze celebritycultuur is er gelukkig ook genoeg ruimte voor celebrityparodieën. Guillaume Canet’s Rock’n Roll past mooi in dit genre en heeft zelfs het lef om waar nodig goed over the top te gaan.

Rock'n Roll

Midlifecrisis

Canet zit niet alleen in de regisseursstoel maar heeft eveneens de hoofdrol in zijn eigen film. Hij speelt zichzelf als Guillaume Canet, een tweeënveertigjarige acteur bij wie de midlifecrisis aan de voordeur klopt. Hij heeft een zoontje samen met de beroemde actrice Marion Cotillard (real life partner Marion Cotillard). Een gelukkig leven zou je zeggen, maar na een paar hints van zijn collega's op de filmset begint hij aan zichzelf te twijfelen. Om anderen – en zichzelf – te overtuigen dat hij nog steeds ‘jong’ en rock ‘n roll is, begint hij aan zijn imago te werken, hoewel dit vaak alleen maar meer vernedering betekent. Met Marion kan hij er ook niet over praten, want die is druk haar accent aan het bijslijpen voor haar volgende acteerklus. Guillaume begint in het klein, met wat stoere opmerkingen tijdens interviews, maar voor je het weet zit hij aan de drank, drugs en zelfs steroïden en plastische chirurgie. Bonuspunten voor het makeup department!

Sketches

Canet (ook co-schrijver) weet eindeloze variaties op dit thema te bedenken, van wanhopige pogingen om indruk te maken op collega's en op Marion, tot overmatig zuipgedrag tijdens afterparty’s en auditie doen bij Ben Foster voor een veel te jeugdige rol. Het zorgt er wel voor dat de film meer aanvoelt als een serie sketches dan een verhaal en dat is niet al te best voor een komedie die al twee uur duurt. Omdat Canet zich steeds meer verliest in zijn midlifecrisis, wordt het ook lastig om voortdurend met hem mee te leven. Na de zoveelste woedeuitbarsting (“denk je dat ik passé ben?”) komt hij vooral over als een zielige zeur.

Zelfspot

Maar het geweldige gevoel voor humor compenseert enorm. Elke bron van angst en onzekerheid waar beroemdheden mee kampen wordt onder de loep genomen. Dat de personages dezelfde namen hebben als de acteurs laat ook zien dat Canet niet bang is voor een dosis zelfspot. Niet voor niets beschuldigt Canet Marion ervan dat ze alleen rollen kiest met accenten en handicaps. Fans van Cotillard zullen hierdoor meteen denken aan Rust and Bone. Canet is ook niet vies van over-the-top-humor. Hij verliest zich steeds meer in fantasierijke scènes en hoewel dit iets wegneemt van de authenticiteit waarmee de film omspringt met een midlifecrisis, blijft het leuk alleen al vanwege het lef van Canet.

Twee uur is te lang voor een komedie als Rock’n Roll, omdat het leeuwendeel vooral bestaat uit variaties op hetzelfde thema: Canet die zichzelf onbedoeld vernedert. Maar de film blijft uiterst vermakelijk en Canet vervalt niet in goedkoop gemoraliseer. Eerder het tegenovergestelde. Hij gaat in de fantasiefinale vooral los met de clichés en ijdelheid die juist centraal staan in zijn parodie. Misschien niet het einde dat je zou verwachten, maar de film krijgt zeker punten voor originaliteit.

3.5 / 5