Belegen blik

Recensie Cars 3

Jeroen van Bree
om 11:24

Ook het derde deel in de Cars-reeks mogen we snel weer vergeten. Veel racebanen en glimmende auto’s. Weinig humor, verhaal of verrassing. Misschien leuk voor niet al te veeleisende kinderen, maar Cars 3 mist de Pixar-magie die hun andere animatiefilms zo boeiend maakt.

Cars 3

Binnen de filmcatalogus van Pixar – vaak briljant, altijd onderhoudend – heb ik de Cars-reeks nooit helemaal begrepen. Het idee van een wereld bevolkt met pratende auto’s is grappig – of beangstigend, het is maar hoe je ernaar kijkt – maar om daar nu een hele filmreeks op te baseren? Bovendien blijkt het bijzonder lastig om deze machines echt van een innemende persoonlijkheid te voorzien. Een grille als mond en een voorruit als ogen geven zelfs de animatoren van Pixar te weinig om mee te werken. Het heeft er alle schijn van dat Cars 3 als belangrijkste doel heeft om een merchandising-machine van speelgoedautootjes, rugzakjes en dekbedden op gang te houden. Want verder is dit derde deel een overbodige toevoeging aan de Pixar-bibliotheek.

Dagje ouder

Nadat hij in het vorige deel tweede viool moest spelen naast zijn maatje Mater de takelwagen is Lightning McQueen (met de stem van Owen Wilson) in Cars 3 weer terug als de held. Een held die wel een dagje ouder wordt en merkt dat de nieuwe generatie hem op de hielen zit op de racebaan. Met name de futuristisch ogende bolide Jackson Storm (Armie Hammer) zoeft hem steeds vaker voorbij. Lightning gaat zich afvragen of hij moet stoppen, moet meegaan in de nieuwe trainingstechnieken of misschien in zijn verleden moet graven voor het antwoord.

Botsend metaal

Dit levert een animatiefilm op waarin eigenlijk van begin tot einde geracet wordt. De gierende motoren en het botsende metaal gaan na een tijdje op de zenuwen werken. Waar het vorige deel ons meenam op een reis langs oogverblindend mooie racebanen van Tokyo tot Parijs, blijven we nu hangen in de stoffige, Amerikaanse NASCAR-wereld. Er is geen enkel moment dat de film visueel echt indruk maakt. Ook de soundtrack is gevuld met honky-tonk nummers die aansluiten bij de belegen, Pixar-onwaardige sfeer die de film uitademt. Er zit een hommage in de film verborgen aan de NASCAR-legendes, maar dat komt bij Europese kijkers natuurlijk niet aan.

Sleetse boodschap

Wij moeten het dan toch hebben van het verhaal of de personages en in deze film komen geen van beide van de grond. De personages niet vanwege het eerder gememoreerde probleem met auto-animaties. Er is geen Dory, Woody of WALL-E om je in deze film aan vast te klampen en dus raak je genadeloos de weg kwijt tussen een publiek van auto’s dat naar auto-journalisten kijkt die raceauto’s interviewen. Maar ook wat verhaal betreft heeft Cars 3 niet de Pixar-magie. De sleetse boodschap over ‘in jezelf geloven’ wordt hier weer eens opgediend, zonder verrassende invalshoek of rake inzichten.

Maar dit is toch een film voor kinderen, zul je zeggen. Misschien wel, maar vergelijk het eens met een Pixar-film als Inside Out, waar volwassenen zaten te schateren in hun stoel en met een brok in hun keel de zaal uitliepen. Of je met Cars 3 je kinderen een plezier doet kan ik moeilijk beoordelen. Wat ik wel kan voorspellen is dat het voor jou zelf een lange zit gaat worden.

2 / 5