Liefde in een onmogelijk kader

Recensie Una

om 08:48

In Una komt het verleden na vijftien jaar weer terug. Als een jonge vrouw (Rooney Mara) de man (Ben Mendelsohn) opzoekt die haar als kind misbruikte, dringen de herinneringen zich onvermijdelijk op. Wat volgt is een film vol tragiek en ongemak, die een ander perspectief biedt op de morele grens tussen dader en slachtoffer.

Una

De krenking zat hem voor de jonge Una (Ruby Stokes) namelijk niet zozeer in het misbruik zelf. Una gaf oprecht om haar buurman Ray, die inspeelde op het ontbreken van een vaderfiguur. De twee raakten pas van elkaar gescheiden toen Ray Una’s kamer verliet, wegliep en nooit meer terugkwam. Via een subtiel geïncorporeerde raamvertelling komen we geleidelijk te weten wat er die bewuste nacht precies gebeurde. We beschouwen ook het rechtsproces dat volgde: een zwijgende Ray die tot vier jaar gevangenschap werd veroordeeld, een verward jong meisje dat niet begrijpt waarom ze in de steek gelaten werd.

Een geladen weerzien

Constant schakelt regisseur Benedict Andrews in zijn officieuze debuut tussen heden en verleden. Het maakt het weerzien tussen Ray en Una extra geladen. Als een slachtoffer er welbewust voor kiest haar dader weer op te zoeken, dan verwacht je een confrontatie waarbinnen de schuldkwestie niet ter discussie staat. In Una ligt dat meer genuanceerd. Bij de aanblik van haar onnatuurlijke minnaar komen bij Una onverwachte gevoelens los, terwijl Ray maar blijft herhalen dat hij écht om Una gaf. Zij was ‘de enige’, en Ray was niet ‘one of them’. Of je dat als kijker al dan niet accepteert is geen vaststaand gegeven. Een moreel vraagstuk van dit kaliber schreeuwt om veroordeling, maar het ongemak van dit narratief schuilt er nu juist in dat een zwart-witte tegenstelling ontbreekt.

Veelzeggende metaforen

Wellicht had Andrews z’n metaforen wat subtieler kunnen kiezen, maar ze staan wel. Het gigantische magazijnen vol gesloten boxen weerspiegelt iets van de gevangenschap die Ray ervaren heeft en nog steeds ervaart. Zijn huwelijk met een welgestelde vrouw uit de middenklasse duurde tot nu toe vier jaar, net zo lang als zijn gevangenisstraf daarvoor. Ook Una zelf zoekt het gezelschap van een leeftijdsgenoot (Riz Ahmed), maar het onderdrukte verlangen blijft latent aanwezig. Zo voelt de gehele film fragiel en ontwrichtend aan; alsof de ongewone relatie tussen de twee hoofdpersonen alles ineens als een kaartenhuis kan doen instorten. Een dreigend sound design begeleidt indringende blikken en pijnlijke stiltes.

Een gewaagde premisse

Het is aan het geweldige acteerwerk (Mara, maar zeker ook Mendelsohn) en de knappe vertelstructuur te danken dat de geloofwaardigheid tot het einde gewaarborgd blijft. Alhoewel de climax niet helemaal bevredigend is, beklijven gevoelens van afwisselend walging, ongemak en verwarring tot na de credits. Una is een gewaagde, maar geslaagde poging liefde in een geheel atypisch kader te plaatsen.

4 / 5