Schilderij van sterfelijkheid

Recensie La mort de Louis XIV


Tim Bouwhuis
om 11:12

De screening van deze film zou binnen tien minuten aanvangen toen mijn oog viel op een artikel in nrc.next. Een partijlid van Jean-Luc Mélenchons radicaal-linkse La France Insoumise reageerde op de aankondiging dat de kersverse Franse president Emmanuel Macron in Versailles het parlement zou toespreken. ‘’Ik heb geen zin om te komen luisteren naar de Zonnekoning in Versailles’’. Ja, de geschiedenis leeft nog steeds…

La mort de Louis XIV

Wie de zonnekoning aanhaalt, verwijst immers naar Lodewijk XIV (1638-1715), de vorst die vandaag de dag met name aan grandeur, weelde en decadentie wordt gelieerd. Geruime tijd voor de Franse Revolutie stond het staatsbestuur in Frankrijk synoniem voor absolute macht. Hiërarchie en hofcultuur vierden hoogtij, een excessief bouwprogramma bracht Parijs het paleis dat nu vooral toeristen trekt. Opvolging van het koningschap was een strikte familieaangelegenheid. Het is dan ook ironisch dat Le Roi-Soleil hier wordt genoemd binnen een context van democratie, public speech en verkiezing.

Op het randje van de dood

In La mort de Louis XIV vinden we alle grandeur die het Ancien régime tekende, maar één belangrijke nuance geeft de film een compleet ander gezicht. De Spaanse filmmaker Albert Serra (Honor de cavalleria) portretteert de Franse vorst – de titel zegt het al – in de fase dat sterfelijkheid Lodewijks heilige status terugbrengt tot een luxueus ziekenbed. Al aan het begin van dit Franse drama wordt een uitgeleefde man in een rolstoel naar de binnenvertrekken van zijn paleis gereden. Die vertrekken komt Lodewijk niet meer uit, en de kijker daardoor ook niet. De claustrofobie die besloten ligt in de isolerend werkende cinematografie draagt de boodschap van dit onconventionele drama over: niemand ontsnapt aan de dood. Ook een vereeuwigde legende niet.

Absolute macht en overmacht

Serra kiest er in La mort de la Louis XIV voor een sterfproces in beeld te brengen. De lijdensweg van Lodewijk begint met een moeizame spijsvertering, en eindigt met koudvuur en de onmogelijkheid nog langer te slikken. De lijdensweg begint ook met Lodewijks wens nog eenmaal de ministerraad te bezoeken. Dat gaat niet; lopen is reeds teveel gevraagd, de kijker en de vorst blijven achter in een schemerig slaapvertrek. Soms besluit Serra wél tot een wisseling van locatie. We zijn dan getuige van de bespiegelingen van Lodewijks naaste secondanten, die reflecteren op de medische conditie van de koning. Naarmate de toestand verslechtert, deels ook door toedoen van een kwakzalver, dringt het besef van hun eigen machteloosheid zich op.

Gespeelde vereeuwiging

Deze film had niet kunnen slagen zonder de welhaast perfecte rol van Jean-Pierre Léaud, een Franse acteur die eind jaren vijftig al in producties te zien was. Léaud slaagt erin een kleine twee uur lang de man te worden die we misschien nog wel het best kenden van Hyacinthe Rigauds iconische schilderij (1701). Regelmatig wordt Serra’s sfeerstuk zelf een schilderij. Eén shot is van zeldzame klasse: halverwege de film doordringt de blik van Lodewijk voor geruime tijd de camera van Jonathan Ricquebourg, langs de vierde wand en daar voorbij. Het Kyrie Eleison doorbreekt de stilte. Tijdens die ene minuut vraagt, smeekt Lodewijk ons om hem te begrijpen. Voordat de geschiedenis hem heeft ingehaald.

4 / 5

Reacties


Nieuwste recensies


Dit zijn de nieuwste filmrecensies geschreven door onze recensenten.

SkyscraperSkyscraper (2018)
11 juli 2018
WijWij (2018)
11 juli 2018
The PlaceThe Place (2017)
11 juli 2018

Meer nieuwe recensies

Meer recensies van Tim Bouwhuis


Hieronder vind je meer recensies die geschreven zijn door Tim Bouwhuis.

WijWij (2018)
11 juli 2018
The RiderThe Rider (2017)
18 april 2018
Lady BirdLady Bird (2017)
4 april 2018

Bekijk alle recensies van Tim Bouwhuis

La mort de Louis XIV (2016)

La mort de Louis XIV

IMDb-score6.8 / 10
GenreBiografie Drama
Speelduur115 minuten

LandFrankrijk / Spanje / Portugal
RegisseurAlbert Serra
Acteurs Jean-Pierre Léaud
Filipe Duarte
Patrick d'Assumçao
Bioscoop 20 juli 2017
Trailer (groot formaat)
Meer filminformatie

Recensie-archief

Nieuwste recensies

Laatste recensies

Lees meer recensies

Films op tv de komende dagen