Een sferische nachtmerrie

Recensie The Eyes of My Mother

om 09:07

Het Amerikaanse platteland vormt het decor voor The Eyes of My Mother, een sfeervolle arthouse-productie die The Night of the Hunter (1955) en Psycho (1960) samenbrengt. Getraumatiseerd door een gebeurtenis uit haar jeugd gaat de instabiele Francisca (Kika Magalhaes) als een modern day Norman Bates ongewenste indringers te lijf. Dit debuut van Nicolas Pesce slaagt door prachtige zwart-witfotografie en een goede dosis onderhuidse spanning.

The Eyes of My Mother

The Eyes of My Mother kent drie hoofdstukken, die al verraden dat familiebanden aan de basis van het vrij simplistische narratief staan. Mother, Father, Family, doelbewust in die specifieke volgorde. Een bijzondere rol is weggelegd voor de moeder (Diana Agostini), die Francisca vanuit haar werk als oogchirurge een tamelijk onconventionele opvoeding meegeeft. De dubbelzinnige strekking van de filmtitel wordt in dit licht vast duidelijk; een meer uitgebreide poging de relatie tussen Francisca en haar ouders te bespreken zou te veel cruciale plotelementen weggeven. Al snel blijkt overigens ook dat Pesce niet meer tijd aan het verhaal wil besteden dan nodig is. We zien de scènes die nodig zijn om het heden te begrijpen, om vervolgens ondergedompeld te worden in de donkere atmosfeer van de bedrukte, maar wonderschone omgeving. In slechts vijfenzeventig minuten verbeeldt cinematograaf Zach Kuperstein (5 Doctors) een surrealistische nachtmerrie, een arthouse-sprookje waarin beleving en emotie centraal staan.

De controverse opzoeken

Deze film zal daarmee zeker niet iedereen bevallen. Het scenario doet – niet geheel onterecht – wat onorigineel en beperkt aan, terwijl de complexiteit van Magalhaes’ hoofdpersonage vraagt om nog iets meer uitdieping. Die gewenste uitdieping blijft uit, mede omdat de film sleutelscènes combineert met sfeervolle stiltes en oogverblindende fotografie. Een extra kwartier ‘verhaal’ had The Eyes of My Mother op narratief vlak een stuk sterker gemaakt, maar het pleit ook weer voor Pesce dat hij via zijn style over substance-benadering de controverse op durft te zoeken.

Stranger in a strange land

Wat verhaaltechnisch uitblijft, compenseert de film daarnaast met een psychologische zoektocht. In tegenstelling tot de beelden is die zoektocht niet zwart-wit. Francisca zou in onomwonden termen een monster zijn, ware het niet dat haar emotionele gevecht tegen persoonlijk verlies en overweldigende eenzaamheid menselijk en universeel is. Niet voor niets wordt Francisca gespeeld door een Portugese actrice; a stranger in a strange land, in het verhaal met een Amerikaanse vader en een (tevens) Portugese moeder.

Vorm wint van inhoud

Richting het einde worden de voorheen meer latente tekortkomingen van dit donkere sfeerstuk zichtbaarder. Pesce weet met zijn klassieke stijl en psychologische insteek nog niet te voorkomen dat de climax geforceerd en gehaast aanvoelt. The Eyes of My Mother wint in vorm, maar verliest op inhoud. Visie ontbreekt niet, maar er blijft wel potentieel onbenut. Wie bereid is daar langsheen te kijken, kan een bevreemdende, verstillende bioscoopervaring tegemoet zien.

3.5 / 5