Mr. Presley, Mr. President

Recensie Elvis & Nixon

om 08:40

Over een vreemde ontmoeting gesproken, Elvis Presley, The King of Rock, en president Richard “Tricky Dick” Nixon. Niemand weet precies wat er achter gesloten deuren plaatsvond, maar dat weerhield regisseur Liza Johnson er niet van om een satire te maken van dit maar al te vreemde afspraakje.

Elvis & Nixon

1970

Elvis (Michael Shannon) zit op een avond in zijn luxe huis tv te kijken en hij is niet blij met wat hij ziet. Hij ziet het land richting de afgrond gaan, helemaal wat betreft de groeiende invloed van drugs op de jeugd. Hij reist met zijn goede vriend Jerry naar Washington D.C. om FBI agent in extenso te worden. Zo zou hij undercover het drugsprobleem kunnen bestrijden. Hij stuurt ook een handgeschreven brief aan Nixon (Kevin Spacey), maar die weigert om een of andere rocker in het Oval Office te spreken, tot afgrijzen van zijn assistenten die hierin wel een goede imagoboost zien. Nixon gaat uiteindelijk toch akkoord, omdat zijn dochter Julie zo graag een handtekening wil. Het mondt allemaal uit in een intrigerend onderonsje en een gezamenlijke foto die nog steeds de meest gewilde foto is van de National Archives.

Aanloop

Hoewel een satire rondom dit gesprek als een uitstekende komedie klinkt, is Elvis & Nixon vaak, geloof het of niet, best saai. Dit is natuurlijk enigszins begrijpelijk gezien het onderwerp. Hoe moet je zo'n kort gesprek omtoveren tot een volledige film? Anderhalf uur klinkt al te lang. Daarom besteedt de film veel tijd aan de aanloop naar het gesprek, maar dit is niet altijd even interessant. Het conflict tussen Jerry's toewijding aan Elvis en zijn terugreis naar zijn vriendin om haar ouders te ontmoeten zal niemand echt wakker houden. De humor is ook vaak halfslachtig. De film balanceert ongemakkelijk tussen pure satire en tragikomedie. Je merkt dat je vaak – vanuit een gevoel van loyaliteit of hoge verwachtingen – te veel moeite moet doen om deze eerst helft te waarderen en zo hoort dat natuurlijk niet. Humor moet vanzelf gaan.

Oog in oog

Zodra Elvis en Nixon eindelijk oog in oog staan, piekt de film gelukkig. Regisseur Johnson en haar scriptschrijvers weten hier elk moment interessant en geestig te houden. Elvis krijgt van tevoren te horen wat hij wel en vooral niet mag doen (aan Nixons M&M’s zitten, zijn zonnebril ophouden), maar lapt de regels aan zijn laars. Nixon ergert zich, maar gaat erin mee omdat hij natuurlijk de handtekening voor z’n dochter wil. Uiteindelijk komen ze ter zake en lijkt Nixon toch onder de indruk te zijn van de oprechtheid van Elvis. De lichaamstaal van Spacey en Shannon draagt ook enorm bij aan de humor. Ze lijken allebei eigenlijk totaal niet op Elvis en Nixon, maar de dynamiek tussen de twee is zo leuk om te zien dat dit er uiteindelijk ook niet toe doet.

De eerste helft van Elvis & Nixon is wat halfbakken en je wenst zo graag dat regisseur Johnson of haar editors er wat meer vaart in hadden kunnen zetten. Maar de confrontatie tussen de twee grootheden voldoet aan alle verwachtingen. Het is op z'n minst de moeite waard om Shannon en Spacey te zien sparren.

3 / 5