Fijne chemie

Recensie The Hitman's Bodyguard

om 08:43

Na The Expendables 3 gaat regisseur Patrick Hughes verder in het genre van de actiekomedie. Voor de The Hitman’s Bodyguard worden daarom Samuel L. Jackson (The Hateful Eight) en Ryan Reynolds (Deadpool) tegenover elkaar gezet. Humor en actie gegarandeerd. Dat moet toch haast wel een succes worden?

The Hitman's Bodyguard

Als de rechtszaak bij het Internationaal Gerechtshof tegen gewelddadige Oost-Europese dictator Vladislav Dukhovich (Gary Oldman) in gevaar komt wegens gebrek aan bewijs wil de aanklager huurmoordenaar Kincaid (Samuel L. Jackson) laten getuigen. Aangezien Dukhovich alle andere getuigen het zwijgen heeft weten op te leggen wordt het een hele klus om Kincaid veilig in de rechtszaal te krijgen. Michael Bryce (Ryan Reynolds), een van ’s werelds beste bodyguards, krijgt de opdracht om Kincaid veilig bij het Gerechtshof af te leveren. Maar Kincaid en Bryce hebben zelf ook een geschiedenis samen.

Aan de Amsterdamse grachten

Een groot deel van de film speelt zich af in Amsterdam en Den Haag en dat is ook waar de meeste actiescènes zich afspelen. De Amsterdamse grachten zijn het decor voor spectaculaire achtervolgingsscènes, die zowel in als op de grachten plaatsvinden. Als u niet met uw ogen knippert ziet u misschien uw recensent in een bootje voorbij komen. Toch zijn niet alle scènes overtuigend en is bij sommige explosies zelfs precies te zien wanneer er special effects ingezet zijn. Gedurende deze scènes lijkt The Hitman’s Bodyguard in vele clichés te vervallen die we al zo vaak in dit genre hebben gezien. Net iets te lange achtervolgingen, stapels slechteriken die niet kunnen mikken en om de zoveel tijd een auto die over de kop vliegt.

Chemie

Gelukkig wordt de film in de rustigere scènes weer omhoog getrokken. De chemie tussen Jackson en Reynolds zorgt ervoor dat de film weer een stuk leuker wordt. De discussies tussen Reynolds en Jackson zijn een genot om naar te kijken en Jackson weet het record van het aantal ‘motherfuckers’ in een film weer een stuk te verhogen. Zoals Reynolds karakter in de film zegt: "This guy single-handedly ruined the word motherfucker." Naast Reynolds en Jackson zijn er mooie bijrollen voor Selma Hayek, Elodie Yung en Gary Oldman. Ook onze eigen Tine Joustra en Barry Atsma hebben een rol weten te scoren. Wat ook weer voor The Hitman’s Bodyguard spreekt is de soundtrack vol met klassiekers van onder andere Lionel Richie, Chuck Berry en Foreigner. Deze nummers worden op de juiste momenten ingezet om de humor in de film te bekrachtigen. Ook Jackson heeft nog een eigen nummer op de soundtrack weten te krijgen.

Het moge duidelijk zijn dat zonder de chemie tussen Jackson en Reynolds The Hitman’s Bodyguard niet meer dan een cliché actiefilm zou zijn geweest. De heren redden deze film die uiteindelijk toch nog een vermakelijke film geworden is. Ook blijft het leuk om ons kleine landje in een grote Hollywood film terug te zien. Maar The Hitman’s Bodyguard is zeker geen film die nog heel lang in het geheugen zal blijven hangen. Gewoon een film om op een van de vele Nederlandse regenachtige zomerdagen in de bios even mee te pakken.

3 / 5