Een ode aan de liefde, een ode aan New York

Recensie The Only Living Boy in New York

Andrea Huntjens
om 09:43

Thomas (Callum Turner) is een twintiger die in de Lower-East Side van New York woont. Wanneer hij erachter komt dat zijn vader Ethan (Pierce Brosnan) een affaire heeft met de bloedmooie, jongere Johanna (Kate Beckinsale), raakt hij geobsedeerd door deze relatie. Als zij ook hem niet kan weerstaan, ontwikkelt zich een waar coming-of-age-drama.

The Only Living Boy in New York

The Only Living Boy in New York is vernoemd naar het gelijknamige liedje van Simon & Garfunkel, dat Paul Simon schreef over Garfunkels afwezigheid in hun stad. Het is vooral een verbeeltenis van mannelijke eenzaamheid en van het idee dat je je in een metropool als New York alsnog heel alleen kunt voelen. De film weerspiegelt deze gedachte en laat zien hoe Thomas zich verliest in de affaire van zijn vader, omdat hij vooral erg op zoek is naar de betekenis van zijn eigen leven.

500 Days of Summer

Regisseur Marc Webb was eerder verantwoordelijk voor de romantische komedie (500) Days of Summer (2009). Hij maakte met de Amazing Spiderman-films uitstapjes naar grote blockbusters, maar keert voor The Only Living Boy in New York terug naar een intieme setting. Wie fan is van (500) Days of Summer kan zijn hart gerust ophalen: The Only Living Boy komt qua sfeer namelijk erg in de buurt van deze – inmiddels al – romantische klassieker. Het hoofdpersonage is klungelig en op zoek naar liefde, maar deze zoektocht pakt niet altijd even bevredigend uit.

Whiskey en sigaretten

De film doet in dit opzicht ook denken aan een indiefilm. De sfeer is intiem, de cameravoering ingenieus en er wordt veelal verwezen naar literatuur en liedjes van Lou Reed en Bob Dylan. Ook de glazen whiskey, sigaretten en literaire romans ontbreken niet. De ambiance is daardoor prachtig: je waant je als kijker even met een gebroken hart en een glas wijn in het dromerige New York. Helaas wordt er door deze focus op de intimiteit niet genoeg gelet op het uitwerken van de personages.

Tegenvallende karakters

Zo is het personage van Johanna in het eerste opzicht erg interessant: wat beweegt een vrouw om een relatie met zowel een vader als zoon aan te gaan? Deze vraag wordt echter niet beantwoord. Ook is het niet duidelijk waarom zij een affaire begint met een jongen als Thomas, die vooral dienst doet als onhandig hoofdpersoon.

Intieme sfeer

Hetgeen dat The Only Living Boy in New York uiteindelijk boven de middelmaat doet uitsteken is het werk van Marc Webb. Zijn slimme gebruik van voice-overs, animatie en intieme shots geeft de film die heerlijke sfeer mee die je al kende van (500) Days. Want hoewel de karakters niet altijd even goed worden uitgediept, is het vooral deze sfeer die de film maakt tot wat hij is.

Als je, nadat je de bioscoop uit loopt, zin krijgt om zelfs als niet-roker een sigaret op te steken, verliefd te worden en een mooi boek te lezen, dan heeft The Only Living Boy in New York zijn doel bereikt.

3.5 / 5