Recensie Captain Phillips

Zenuwslopend conflict op zee

Anhela Alickovic
om 11:16

Piraterij bestaat nog altijd, niet met ooglappen en houten poten, maar met mammoettankers in de Hoorn van Afrika. Captain Phillips (Paul Greengrass, 2013) vertelt het waargebeurde verhaal van het door Somalische piraten in 2009 gekaapte vrachtschip de Maersk Alabama. De film geeft een realistische kijk op wat er zich afspeelde tijdens de gijzeling met een overtuigende Tom Hanks (Forrest Gump, Saving Private Ryan) in de hoofdrol.

Captain Phillips

Kapers op de kust

Kapitein Richard Phillips (Tom Hanks) maakt zich klaar voor vertrek naar Afrika waar een volgeladen vrachtschip op hem wacht om naar Mombassa, Kenia vervoerd te worden. Al vrij snel ontdekt Phillips twee verdachte signalen op de radar, hij vermoedt dat het kapers zijn en wanneer ze steeds dichterbij komen wordt zijn vermoeden bevestigd. Met succes volgt hij samen met zijn bemanning het piraterijprotocol en de bootjes lijken een andere koers te gaan varen, totdat er eentje toch dichtbij de tanker opduikt. Ondanks de verdedigingsmaatregelen weten de vier Somalische piraten het schip te betreden. Phillips instrueert zijn bemanning om zich te verstoppen en blijft zelf achter om te onderhandelen met de piraten.

Greengrass (The Bourne Ultimatum en The Bourne Supremacy) weet weer een spannende thriller te maken. Veelvuldig gebruik van handheld camerawerk, wat de film een documentair gevoel geeft, zorgt ervoor dat je als kijker de film beleeft alsof je zelf aanwezig bent op het schip. Samen met de het zenuwlopende verhaal en de geloofwaardige acteurs is de meer dan twee uur durende gijzeling op het doek goed vol te houden. Hanks weet een kalm, maar berekend personage neer te zetten dat cruciaal is voor zijn dappere daad. Is hij eindelijk weg van dat onbewoonde eiland in Cast Away, komt hij in de problemen op zee. Zijn rol als kapitein wordt dan ook getipt als mogelijk Oscar-materiaal. Ook de Somalische kapers laten zien hoe goed zij in hun rollen van wanhoop en vastberadenheid zitten.

Tweezijdigheid

Een ander aspect dat deze film niet de standaard heroïsche Amerikaanse film maakt, is dat de tweezijdigheid van het conflict naar voren komt. We krijgen een kijk in de motieven van de kapers en dat geeft deze film meer inhoud dan andere. Maar Amerika zou Amerika niet zijn als er uiteindelijk toch een lichte arrogantie wordt benadrukt in de film, bijvoorbeeld door bewust dezelfde shots te herhalen met het pronken van de imposante marineschepen waarover ze beschikken. Gepaard met een dreigende overwinningsmelodie, nee, daar kunnen de Afrikanen niet tegenop.

Captain Phillips geeft een realistisch portret van hetgeen wat er zich heeft afgespeeld tijdens de kaping van de Maersk Alabama. Door het documentatiegevoel en de tweezijdigheid van de belanghebbenden te benadrukken levert dit een meeslepende thriller op waar je niet zeeziek van wordt.

3.5 / 5

Trailer Captain Phillips