Fox vs. Big Brother

Recensie The Fox

Ianthe van Beuningen
om 12:54

Een Europol-agent raakt verwikkeld in een grootschalig complot dat het einde kan betekenen van onze privacy. Binnen duistere politieke sferen pogen enkele hooggeplaatste figuren Nederland tot een beangstigende politiestaat te reorganiseren. Hiervoor zijn zij bereid tot het uiterste te gaan.

The Fox

De Ierse agent Simon Fox, gespeeld door Morgan C. James (Game of Thrones, Vikings, Ripperstreet), verhuist naar Den Haag nadat hij per ongeluk een kind doodschoot. Onder leiding van D’Arnaud, gespeeld door Eric Corton (Penoza), komt Fox te werken bij Europol. Op een van zijn zaken hoort hij van een beweging genaamd Gladio die in de Tweede Wereldoorlog enkele wapenvoorraden verstopte in Nederland. Als blijkt dat momenteel sinistere politici deze wapens voor hun eigen manipulatieve doeleinden willen gebruiken om persoonlijke privacy teniet te doen, probeert Fox hen tegen te houden.

Een Nederlands/Engelse conspiracy-thriller

De film is zowel geschreven als geregisseerd door Klaas van Eijkeren, die in 2014 met het oorlogsdrama Patria debuteerde. Met The Fox slaat hij een totaal andere richting in en begeeft zich op het gebied van de thriller, en niet zomaar een thriller: een conspiracy-thriller. Hiervoor heeft Van Eijkeren gekozen voor het Engels als voertaal, ondanks het feit dat de film zich bijna volledig in Nederland afspeelt. De keuze is begrijpelijk en komt het internationale karakter zeker ten goede, maar zo nu en dan werken de accenten afleidend.

Veiligheid vs. Vrijheid

Het primaire vraagstuk van de film betrof: staat onze persoonlijke privacy boven de veiligheid van de groep? Dit is een actueel, lastig en interessant debat. Dat een Nederlands regisseur hierover een film besloot te maken, juich ik van harte toe. Van Eijkeren benadrukte met het oog op de film dat hij zich verwonderde over het gemak waarmee we ons verlies van privacy accepteren. Niets laat de reeds aanwezige Big Brother zo duidelijk zien als de AH-bonuskaart, zo benadrukt Fox. Van Eijkeren begint in de film zeer nauwgezet met de diverse kanten van dit vraagstuk. Al snel blijkt ‘juist’ en ‘onjuist’ redelijk vanzelfsprekend in het geval van Fox en zijn tegenstanders. Daardoor is er niet echt sprake van een moreel ambigue dilemma en blijft de daadwerkelijke kwestie vrij eenvoudig. Hoewel dit niet per definitie noodzakelijk is voor een conspiracy-thriller, zou het interessant zijn geweest als de inherente problematiek zo nu en dan iets evenwichtiger uitgewerkt was.

Clichématig maar vermakelijk

Van Eijkeren wil veel diverse kwesties aankaarten: duistere politieke intriges, historische naoorlogse wapenvoorraden en het verleden van Fox, waardoor met name het laatste op momenten geforceerd voelt. Na in het eerste uur deze zaken rustig uiteen gezet te hebben, neemt de film een opvallende ommezwaai en maken de lange dialogen plaats voor aanslagen, vluchtroutes en handgranaten. Hierin lijken sommige toevalligheden die zich in het plot voordoen, vermoedelijk om de spanning te verhogen (wat lukt), soms een beetje misplaatst. De karakters zijn verder redelijk stereotype: de samenwerking tussen de cynische, oudere, door zijn verleden geteisterde agent en de idealistische, ambitieuze nieuweling (hier in de vorm van Thijs, gespeeld door Maarten Dannenberg) zien we vaker. Toch wordt deze combinatie door Dannenberg en James goed neergezet. Daarbij leveren de locatiekeuzes (vooral voor de finale), het camerawerk en soundtracks in combinatie tot elkaar een sinistere sfeer op die de hele film voortduurt. Dit maakt The Fox tot een spannende, zij het af en toe wat clichématige thriller.

3 / 5
The Fox is nu te zien in 2 bioscopen.