Verdwijnen in de kou

Recensie Loveless


Tim Bouwhuis
om 08:40

Een goede filmtitel kiezen is op zichzelf al een kunst. Loveless dekt de lading van Andrey Zvyagintsev (The Return, Leviathan) zijn laatste film perfect; twee uur lang zien we mensen zoeken naar warmte in een kille setting van onherstelbaar verlies. Geheel terecht ging de speciale juryprijs van Cannes naar deze trage, maar verstillend mooie arthousefilm.

Loveless

De officiële poster van dit Russische drama insinueert misschien dat Loveless om Alyosha (Matvey Novikov) draait, de zwijgzame jongen die tijdens de eerste akte met de noorderzon verdwijnt. De redenen laten zich raden: zijn ouders, beiden verstrikt in buitenechtelijke affaires, hebben geen enkel oog voor hun eenzame zoon. Eén shot is typerend voor de gehele film: terwijl Alyosha’s ouders ruziën, stelt de camera plots scherp op het slachtoffer dat zich achter de keukendeur verschuilt. Zijn ogen zijn opengesperd van angst, zijn open mond veronderstelt een schreeuw van wanhoop. Horen doen we die schreeuw niet. Al het geluid wordt even gesmoord door een geluidsband die zwijgt, en juist daardoor komt dat ene beeld extra hard binnen.

Het andere verhaal

Als Loveless een thriller was geweest, zou het script na Alyosha’s verdwijning geënt zijn op een grootse zoektocht, zeker uitmondend in een onthullende climax. Daarvan is hier geen sprake; Zvyagintsev concentreert zich in dit psychologische drama juist op de schrijnende ontwikkelingen die de verdwijning aan het thuisfront teweegbrengt. Het enige wat Zhenya (Maryana Spivak) en Boris (Alexei Rozin) nog bond was hun zoon. Nu hij ontbreekt zoeken de twee dan ook noodgedwongen naar een illusionair herstel van hun compleet ontwrichte relatie. Loveless heeft daarmee iets ontzettends tragisch; twee mensen die niet van elkaar houden zoeken een jongen die ze nooit hebben liefgehad.

Cinema van blijvend verval

Is er een toekomst voor opgroeiende kinderen in een milieu waar liefde is verworden tot een troebele luchtspiegeling? Het verloop van Loveless wekt de indruk van niet. Een beslissende rol is daarin weggelegd voor de prachtige cinematografie, die de film onmiskenbaar naar een hoger niveau tilt. Als Alyosha in de eerste scène door het bos loopt, valt op dat de kille muur van fabrieken en flatgebouwen een grauwe schaduw werpt op de verdorde bomenrijen van het verkilde natuurgebied. Later geven een aantal long takes in een lege leefomgeving het uitgestorven thuis van de hoofdpersonen op treffende wijze weer.

Het grootste teken van liefde

Een gebrek aan liefde regeert de relatie tussen Alyosha en zijn ouders. Een gebrek aan liefde regeert ook het zoeken na de grote verdwijning. Van de Russische overheid hoeven Zhenya en Boris geen hulp te verwachten; enkel een buurtinitiatief van vrijwilligers zorgt ervoor dat aanplakbiljetten op den duur het beeld zijn van de lantaarnpalen, de bushokjes. Die aanplakbiljetten zijn misschien wel het grootste teken van liefde dat je in deze liefdeloze film zult gaan terugvinden.

4 / 5
Loveless is nu te zien in 1 bioscoop.
Kies je stad:

Reacties


Nieuwste recensies


Dit zijn de nieuwste filmrecensies geschreven door onze recensenten.

Meer nieuwe recensies

Meer recensies van Tim Bouwhuis


Hieronder vind je meer recensies die geschreven zijn door Tim Bouwhuis.

Bekijk alle recensies van Tim Bouwhuis

Loveless (2017)

Loveless

IMDb-score7.9 / 10
GenreDrama
Speelduur127 minuten
Kijkwijzer Kijkwijzer 12 Kijkwijzer gt Kijkwijzer s

LandRusland / Frankrijk
RegisseurAndrey Zvyagintsev
Acteurs Aleksey Rozin
Maryana Spivak
Matvey Novikov
Bioscoop 5 oktober 2017
Trailer (groot formaat)
Meer filminformatie

Recensie-archief

Nieuwste recensies

Films op tv de komende dagen