Dromen zijn bedrog

Recensie Alles voor elkaar

Michel van Dam
om 11:55

Je zal maar een vrouw zijn en net de leeftijd van 30 jaar hebben bereikt. En tot de ontdekking komen dat je nog niets hebt waargemaakt van al je dromen. In deze film gaat het niet om één vrouw, maar om maar liefst vier vrouwen. Regisseur Danny Stolker weet er een frisse komedie van te maken die ondanks de onvermijdelijke clichés van het genre ook serieuze thema’s weet aan te stippen.

Alles voor elkaar

Vier hartsvriendinnen komen er op de 30ste verjaardag van Lina (Esmée van Kampen) via een oud filmpje achter dat ze allemaal hun dromen en verwachtingen nog niet hebben waargemaakt. In nogal beschonken toestand, besluiten de vier vriendinnen dat het tijd is om daar verandering in te brengen. Ze gaan elkaar helpen om hun dromen van toen (op de leeftijd van 18 jaar) alsnog te realiseren. Alleen alle goedbedoelde hulp en adviezen naar elkaar, blijken alleen maar averechts te werken. En zet uiteindelijk zelfs de vriendschap van de meiden op scherp.

Totaal verschillende karakters

We volgen Senna (Maryam Hassouni), Vanessa (Yootha Wong-Loi-Sing), Lina (Esmée van Kampen) en Nicole (Sarah Chronis). Vier totaal verschillende jonge vrouwen met ieder ook andere wensen en dromen. Centraal staat Lina die ervan droomt om een gezin te stichten maar niet zo goed is in het versieren van mannen. Daar heeft ze Vanessa dan weer voor, die met gemak de ene na de andere man haar bed in krijgt. Bijzonder geestig zijn de scènes waarin Lina probeert te daten met een man, maar dat maar niet wil lukken. Senna is de carrièrevrouw die een grote promotie aan haar voorbij ziet gaan en Nicole is de luxepoes die met minder geen genoegen neemt. Alle vier de actrices spelen hun rol overtuigend, maar het zijn Van Kampen en Wong-Loi-Sing die eruit springen. Eerstgenoemde door haar komisch talent en laatstgenoemde door haar breekbare spel. Leuke bijrollen zijn er ook van Oscar Aerts als Kees, die het hart van Lina hoopt te veroveren en Leo Alkemade als Jonathan, de concurrent van Senna, die ook nog eens zijn verdiende loon krijgt.

Van commercials naar rom-com

Stolker is nog een relatief onbekende naam in de filmwereld. Begonnen als cameraman en regisseur. Naast commercials voor zijn productiebedrijf Check Me Producties is dit zijn speelfilmdebuut. Hiervoor maakte hij de documentaire Who the F*ck Is Dox?, over de rapper en persoonlijke vriend Unorthadox. Zelf is Stolker ook actief geweest als rapper.

Grappig maar ook serieus

Stolker weet naast de grappen en grollen ook serieuze thema’s aan te kaarten die ontroeren, en tegelijk ook het verhaal naar een nog hoger plan tillen. Die thema’s zijn vooral dat geluk dichterbij is dan je denkt en dat je tevreden moet zijn met wat je hebt. Maar ook dat je op een gegeven moment keuzes in het leven moet maken om verder te komen. Het zijn juist deze conclusies waar Alles voor elkaar mee eindigt en waarmee je tot het besef komt dat je een geestige komedie hebt gezien. Een film die niet alle clichés van het genre weet te omzeilen, maar genoeg invalshoeken en leuke acteurs heeft om te vermaken. Een ideale film om het weekend mee te beginnen.

3 / 5
Alles voor elkaar is nu te zien in 80 bioscopen.