IJskonijn en driftkikker

Recensie Borg/McEnroe

Jeroen van Bree
om 12:02

Een van de beste tenniswedstrijden ooit gespeeld vormt het middelpunt van dit prachtige portret van twee tegenpolen. Klopt het beeld wel dat we hadden van Borg en McEnroe, is de vraag die deze film ons voorlegt.

Borg/McEnroe

In Borg/McEnroe ga je onwillekeurig op zoek naar de gelijkenis. Lijkt Sverrir Gudnason een beetje op Borg? En kruipt Shia LaBeouf overtuigend in de huid van McEnroe? Op die eerste vraag is het antwoord zonder meer ‘ja’. De casting van de in IJsland geboren acteur is een schot in de roos. Het antwoord op de tweede vraag laat ik even in het midden. Maar wat belangrijker is: gedurende de film besef je als kijker dat die vragen niet relevant zijn.

Eigen verhaal

Want hoewel de film ‘inspired by true events’ is, is dit niet per se een getrouwe weergave van belangrijke episodes uit het leven van deze twee tennisiconen. Net zoals The Social Network misschien niet alle feiten juist weergaf over hoe Mark Zuckerberg Facebook opzette, vormt ook Borg/McEnroe bekende mensen om tot autonome personages die op het scherm een eigen leven leiden en een eigen verhaal vertellen. In hoeverre dat verhaal ook echt zo gebeurd is, is eigenlijk minder van belang.

Emotionele gevangenis

Uiteraard kloppen de basisfeiten. In 1980 speelt Björn Borg zijn vijfde Wimbledon finale (hij won de vier daaraan voorafgaande), tegen zijn jonge, Amerikaanse uitdager John McEnroe. Zijn toenmalige verloofde was inderdaad de Roemeense tennisspeelster Mariana Simionescu (hier gespeeld door Tuva Novotny) en zijn coach was Lennart Bergelin (de alomtegenwoordige Stellan Skarsgård). Met die vier ankers in de werkelijkheid bouwt de Deense regisseur Janus Metz hier een prachtig portret van een man die zijn eigen emotionele gevangenis heeft gebouwd als prijs voor zijn succes.

Driftbuien

De premisse van het slimme script van Ronnie Sandahl is dat de tegenstelling die destijds door de media werd geschetst – tussen het ijskonijn Borg en de driftkikker McEnroe – niet klopt. In deze versie van het verhaal zien we dat de jonge Borg (gespeeld door Leo Borg, inderdaad… de zoon van) qua driftbuien niet onderdeed voor McEnroe. Maar onder invloed van zijn coach leert hij die woede in zijn spel te leggen en wordt hij de Borg die we kennen: evenwichtig, stoïcijns, maar ook obsessief en ontoegankelijk.

Karikatuur

In de driehoek met Novotny als zijn verloofde en Skarsgård als zijn coach zet Gudnason hier een prachtig, breekbaar personage neer, waar je vanaf de eerste scène een zwak voor voelt. Ook LaBeouf zet als McEnroe een mooi portret neer, dat jammer genoeg toch wat meer in een karikatuur blijft steken. Want hoewel Borg/McEnroe als kritiek kan worden gezien op de media die iemand graag tot een stereotype reduceren, ontkomen de filmmakers er in het geval van de Amerikaan zelf ook niet helemaal aan.

De Wimbledon-finale die uiteindelijk de climax van de film vormt is prachtig in beeld gebracht. Metz maakt opvallend genoeg nergens gebruik van archiefbeelden (behalve tijdens de eindtitels) en heeft alle rally's op overtuigende wijze na laten spelen. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan het opnieuw tot leven brengen van de tenniswedstrijd. Een wedstrijd die volgens experts een van de beste is die ooit is gespeeld. En als het allemaal voorbij is, is de emotie van zowel de winnaar als de verliezer voelbaar. En heb je hen beiden in je hart gesloten.

4 / 5
Borg/McEnroe is nu te zien in 25 bioscopen.