Melodranazi's

Recensie HhhH - The Man with the Iron Heart

om 12:04

De beruchte Endlösung van de nazi's kent iedereen, maar wie kent het brein hierachter? Het spannende (en melodramatische) HhhH - The Man with the Iron Heart vertelt het verhaal van Reinhard Heydrich en de aanslag op zijn leven, maar biedt uiteindelijk weinig inzicht in de man zelf.

HhhH - The Man with the Iron Heart

Van de Reichsmarine naar de SS

Na een spannende proloog die stopt met een freeze frame vlak voor de aanslag, duiken we de geschiedenis in. Heydrich was niet altijd een nazi. Hij was eerst lid van de Reichsmarine. Maar zelfs hier blijkt hij al geen gebrek te hebben aan agressiviteit, te zien tijdens een schermduel dat bijna uit de hand loopt. Hij is verloofd, maar gaat een affaire aan met Lina von Osten. Ze laat weten dat ze lid is van Hitlers NSDAP en wil maar al te graag dat Heydrich dit ook wordt: “Je moet Hitlers boek zeker lezen.” Heydrichs affaire met Lina wordt ontdekt en hij wordt uit de marine gegooid. Hij is furieus, maar blijft in de ban van Lina en ze trouwen. Dankzij haar connecties weet Lina een gesprek te regelen tussen Heydrich en niemand anders dan Himmler. Heydrich wordt binnen korte tijd een berucht figuur binnen de SS. Zijn meedogenloze efficiëntie en de bloedige effectiviteit van zijn Einsatzgruppen zorgen ervoor dat Hitler hem de bekende bijnaam geeft, ‘de man met het ijzeren hart’. Zelfs Lina kan hem niet meer bereiken en van een gezellig gezinsleven is ook geen sprake meer. De film switcht halverwege van perspectief. Vlak voor de aanslag uit de proloog duiken we weer de geschiedenis in, maar nu volgen we de twee Tsjechische verzetsstrijders die de aanslag op Heydrich voorbereiden. Ondanks de onvermijdelijke represailles besluiten ze dat de aanslag symbolisch van belang is. Het vermoorden van een beruchte nazi zou een sterk signaal afgeven aan de wereld.

Ondoordringbaar

Al snel wordt duidelijk dat de filmmakers niet echt in staat zijn om het ijzeren hart van hun hoofdpersoon werkelijk te doordringen. Je zou toch denken dat de ervaringen die vorm geven aan Heydrichs ijzeren hart veel interessanter zijn dan de wreedheden die de man uiteindelijk begaat. De film besteedt echter weinig tijd aan Heydrichs vroege leven. We zien eigenlijk een agressieveling een Nazi-agressieveling worden. Dat hij een ijzeren hart heeft ontdekken we maar al te goed, maar daar blijft het bij. Over karakterontwikkeling gesproken, de twee verzetsstrijders worden ook niet geweldig uitgediept en de weemoedige epiloog (waarin je ziet hoe ze elkaar toevallig ontmoetten) doet je slechts beseffen hoe weinig je eigenlijk om ze geeft. Dit is allemaal terug te herleiden naar het excessieve melodrama en de geforceerde romantiek. Ben jij ook altijd zo begaan met personages die na hun eerste scène samen al het bed induiken? Ik ook niet.

Zonde, want de opbouw van de film is erg sterk. Ook de dreigende sfeer van bezet Tsjechië wordt goed in beeld gebracht. De spannende proloog is uitstekend en het alsmaar uitstellen van de aanslag met freeze frames houdt je alert. Jammer alleen dat hier nog een slap melodrama achteraan sleept...

2.5 / 5
HhhH - The Man with the Iron Heart is nu te zien in 44 bioscopen.