In plaats van ouders, en nog veel meer dan dat

Recensie School Life

Eelke Bo van de Weerd
om 15:45

De documentaire School Life biedt een inkijk in het leren en leven op de Ierse school Headfort, de enige kostschool in Ierland voor kinderen tussen 7 en 12. Forten bouwen, spelen in een band, met al je klasgenoten op één kamer slapen, maar ook gewoon les in wiskunde en literatuur, en dat alles aan de hand van twee gepassioneerde leraren. Het is een ontroerend portret dat doet terugverlangen naar je eigen schooltijd.

School Life

John & Amanda

De Ierse documentairemaker Neasa Ní Chianáin volgde, in samenwerking met David Rane, een jaar van het leven op de school vanuit het oogpunt van twee van de weinige volwassenen die er op de school rondlopen: John en Amanda Leyden. John en Amanda hebben elkaar ontmoet op de school, trouwden en brachten vrijwel hun gehele leven door op het schoolterrein. Ze wonen er zelfs, in het huisje dat vroeger voor de butler bedoeld was. Ze zijn docenten op de school, maar hun bijdrage gaat veel verder dan wat men van een leraar zou verwachten. Ontzettend bevlogen en betrokken vervullen ze de rol van mentor en ook buiten de lessen behandelen ze de leerlingen alsof het hun eigen kinderen zijn. De film heeft dan ook niet voor niets als ondertitel ‘In Loco Parentis’.

Fly-on-the-wall

In bijna anderhalf uur schetsen Chianáin en Rane een geheel schooljaar. Dat lijkt een vrij lange periode maar aangezien de film meer een sfeer wegzet dan een verhaal, merk je daar als kijker weinig van. De tijd vliegt voorbij, maar lijkt tegelijkertijd stil te staan. De enige zichtbare verandering is de ontwikkeling van de kinderen. Iedere dag lijkt op elkaar; afgezien van het toneelstuk van Hamlet zien we in de film vooral gewone schooldagen. Als kijker krijg je weinig achtergrondinformatie, maar dat maakt de film niet oppervlakkig. De camera lijkt zelfs onzichtbaar te zijn voor hen die gefilmd worden. Als kijker van de film ben je een vlieg op de muur die alles observeert, jaar in, jaar uit. Omdat we de film desondanks wel ervaren vanuit het oogpunt van het echtpaar Leyden kun je je goed voorstellen hoe het leven in Headfort altijd is geweest en hoe het zal zijn.

Magisch maar eenvoudig

Voor een documentaire is School Life zeer filmisch. In het begin zien we het landschap vanuit de lucht, de soundtrack neemt het achtergrondgeluid nu en dan over en het feit dat de personages geen contact zoeken met de camera zorgt voor een onbezorgde, positieve en sprookjesachtige sfeer. De soundtrack bestaat uit klassieke muziek die erg past bij de uitstraling van het gebouw van Headfort, afgewisseld met hedendaagse popmuziek die wordt gespeeld door de schoolband. Daarnaast hebben Chianáin en Rane ervoor gekozen om veel scènes niet van muziek te voorzien, en dat is een goede keuze geweest.

School Life brengt de sfeer van de kostschool op overtuigende wijze over en weet zijn kijkers tot het einde te boeien en met een glimlach achter te laten. Hadden we allemaal maar docenten zoals Mr. en Mrs. Leyden gehad.

4 / 5