Een levend schilderij

Recensie Loving Vincent

Ianthe van Beuningen
om 12:54

65.000 frames, 125 kunstenaars en 7 jaar: dit heeft het gekost om de eerste geschilderde animatiefilm neer te zetten. Schitterende sterren in een lucht van verschillende tinten donkerblauw, een brandende lamp, een kop dampende koffie, een traan: alles is vastgelegd en tot leven gewekt met olieverf in de stijl van Vincent van Gogh… en het resultaat is prachtig.

Loving Vincent

De eenzame schilder

Vincent van Gogh was een man die in zijn leven slechts één van zijn schilderijen verkocht heeft. Geldzorgen, mentale problemen en collectieve pesterijen typeerden zijn dagelijks leven. Enige gemoedsrust vond hij in zijn schilderwerk. Zijn leven is voor menig mens een bron van fascinatie geworden, zo ook voor Dakota Kobiela en Hugh Welchman, de ouders van Loving Vincent. Met veel eerbied en bewondering verbeelden zij het leven van de eenzame, briljante schilder als een ode aan Vincents leven én aan zijn kunst.

Levende portretten

In plaats van een chronologische biografie van Van Gogh, kozen Kobiela en Welchman voor een speelser narratief. De film begint één jaar nadat Vincent stierf. Armand Roulin (zie afbeelding), gespeeld door Douglas Booth (Romeo and Juliet, Noah), krijgt de opdracht een brief van Vincent te bezorgen aan diens broer, Theo van Gogh. Met enige tegenzin gaat Armand op pad. Op zijn reis naar Parijs en Auvers ontmoet hij allerlei karakters die met Vincent in aanraking zijn gekomen en door de schilder zijn geportretteerd. Elk portret/personage, waarin de specifieke acteurs (zoals Helen McCrory, Aiden Turner en Jerome Flynn) nog duidelijk herkenbaar zijn, komt op verrassende wijze tot leven door zowel het sterke voice-overwerk als de subtiele penseelstreken van de kunstenaars die de genuanceerde emoties weten te vangen in (post-)impressionistische beelden.

Twee levens

Loving Vincent behandelt in essentie twee verhalen: enerzijds het leven van Vincent, anderzijds het leven na zijn dood en de receptie van zijn werk naderhand. Vincent werd in zijn eigen tijd niet gewaardeerd, pas jaren later zou hij geroemd worden als eerste moderne schilder. Deze bijzondere ambivalente houding tegenover Vincent van Gogh wordt op een ontroerende, bijna tastbare en persoonlijke wijze bij het narratief betrokken in de reis, belevenissen en ontwikkeling van het hoofdpersonage Armand Roulin.

Elk frame een kunstwerk

Bovenal wordt het redelijk kalme verhaal beeldschoon gepresenteerd in een hypnotiserende animatievorm, waarvoor Loving Vincent hopelijk blijvend de geschiedenis in zal gaan. De kleurpatronen, soepele bewegingen, lichteffecten en de algehele aandacht en precisie creëren een wonderlijke, visueel indrukwekkende ervaring. De kunstenaars leveren simpelweg prachtig werk. Het lef en de originaliteit waarmee Kobiela en Welchman hebben besloten deze geschilderde film tot stand te brengen zijn evenzo bewonderenswaardig. Vincent zou trots kunnen zijn op zijn pupillen wiens vakkundigheid, hart en ziel men in elk van de 65.000 frames kan terugvinden.

4 / 5
Loving Vincent is nu te zien in 1 bioscoop.