Thor doet het licht aan

Recensie Thor: Ragnarok

om 13:07

Op dit moment komt de ene na de andere superheldenfilm uit. Marvelheld Thor is inmiddels na twee Avenger-films alweer toe aan zijn derde eigen film. Kan Thor: Ragnarok ons na de vele Marvel-films nog verrassen? Het is aan regisseur Taika Waititi (Hunt for the Wilderpeople) om wellicht iets nieuws uit te proberen.

Thor: Ragnarok

Nadat Thor in The Avengers: Age of Ultron de aarde weer eens van de ondergang heeft helpen redden keert hij terug naar zijn thuiswereld Asgard. Daar wacht hem echter een minder leuke verrassing. Hela, de eerstgeborene van Odin (in tegenstelling tot Noorse mythologie waar ze de dochter van Loki is), is teruggekeerd. Hela is de godin van de dood en is van plan om Ragnarok (het einde der tijden) naar Asgard te brengen. Terwijl Thor haar wil bestrijden belandt hij echter in een van de vele andere werelden rond Asgard.

Thor nieuwe stijl

Al in de eerste scène van Thor: Ragnarok wordt duidelijk dat er in deze film voor een nieuwe benadering is gekozen. Waar de eerdere Thor-films nog vrij standaard te noemen waren is er ditmaal gekozen voor een frisse nieuwe variant. Humor blijkt een van de belangrijkste onderdelen van de film. En die keuze werkt. Daarnaast heeft het grootste deel van de film een 80s-gevoel. Dit wordt versterkt door de soundtrack van Mark Mothersbaugh (21 en 22 Jump Street) die perfect wordt aangevuld met nummers als Immigration Song van Led Zeppelin en In The Face Of Evil van Magic Sword.

Kleurrijke beelden

En bij dat 80s-gevoel horen ook kleurrijke beelden. En die zijn er. Waar veel films tegenwoordig voor een meer donkere kant kiezen gaat bij Thor: Ragnarok het licht volledig aan. En dat levert prachtige shots op. Een flashback naar een gevecht van Hela met de Valkyries is een scène die bijna alleen op groot scherm tot zijn recht komt. En tussen al die prachtige scènes is het dan zo jammer dat een verwonding aan Thor zijn gezicht er gewoon pijnlijk nep uitziet. Ook zijn er scènes waarin het niet moeilijk te zien dat er voor een green screen geacteerd wordt. Vermoedelijk was het geld op na alle mooie kleurrijke scènes.

Eervolle vermelding

In deze nieuwe film komen we veel oude bekenden tegen uit het Marvel Universum, maar uiteraard ook nieuwe. Jeff Goldblum mag op de manier die alleen hij kan Grandmaster neerzetten. Ook Cate Blanchett geniet er zichtbaar van dat ze weer in een wat luchtigere film mag spelen. Verder doen Hemsworth, Hiddleston, Elba en Ruffalo gewoon wat er van hen verwacht wordt. Tessa Thompson (Creed) is een fijne nieuwkomer in team Thor en een eervolle vermelding moet er uitgaan naar regisseur Waititi. Hij vertolkt zelf het karakter Korg, dat misschien wel de verpersoonlijking is van de gekozen humor-route van deze film.

Met Thor: Ragnarok wijkt Marvel even van het standaardpad van de superheldenfilms af. En dat is een goede keuze. Daar waar een derde deel van films vaak voortborduurt op eerdere successen en probeert te overtreffen met nog meer explosies en heftiger geweld wordt nu gekozen voor meer kleur en humor. Deze frisse variant werkt goed en hopelijk zien we dit ook in andere films terug.

4 / 5
Thor: Ragnarok is nu te zien in 1 bioscoop.